Hoe zorgt Verkeersleiding voor een aangepaste dienstregeling?

Deze week pasten reizigersvervoerders Arriva, Keolis, NS, Connexxion en Qbuzz hun dienstregelingen aan in verband met het Coronavirus. De verkeersleiders van ProRail werken samen met hen aan maatregelen op maat om treinen te kunnen laten rijden, ondanks het sterk afgenomen aantal reizigers en een toenemend aantal ziekmeldingen onder het rijdend personeel.
Arrivatreinen op station Zuidhorn

Voorspelbare treindienst

Reizigers die afhankelijk zijn van de trein kunnen de komende tijd blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst. Wel betekent het in veel gevallen een langere reistijd en vaker overstappen. Met deze basisdienstregelingen blijft reizen met de trein mogelijk voor mensen met vitale functies en voor mensen die moeten reizen om anderen te helpen. Ook houden ProRail en de vervoerders zo rekening met een mogelijk stijgend aantal ziektemeldingen in vitale functies. Voor ProRail zijn dat onder anderen treinverkeersleiders. Zij zijn onmisbaar en zorgen ervoor dat treinen kunnen blijven rijden.

Een zorgvuldig karwei

Nu het aantal treinreizigers fors is afgenomen is het begrijpelijk dat vervoerders minder treinen laten rijden. De verkeersleiding van ProRail ging afgelopen week aan de slag om nieuwe dienstregelingen te ontwerpen. Wat moet er gebeuren om dat mogelijk te maken? Roel Salden, directeur Verkeersleiding ProRail: "Op zo'n moment zetten we achter de schermen alle zeilen bij. Natuurlijk liggen de draaiboeken klaar, maar het aanpassen van de dienstregeling is elke keer een precies en zorgvuldig karwei. Het hele spoorboekje wordt omgegooid en dat vergt bijvoorbeeld ook veel afstemming met andere vervoerders."

Maatregelen voor vitale functies

Roel Salden is ook voorzitter van het Corona-managementteam. Hebben de maatregelen tegen het virus nog meer gevolgen voor ProRail? "Lang niet iedereen kan thuiswerken bij ProRail. Dus op sommige locaties treffen we maatregelen. Het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) is bijvoorbeeld opgesplitst om verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan. Verder is het niet toegestaan voor mensen van buitenaf om de verkeersleidingsposten te betreden. Zo moeten we zorgen dat onze mensen met vitale posities ook fit blijven."

Wat doet de verkeersleiding?

De verkeersleiding van ProRail stuurt al het treinverkeer in Nederland aan, goederen- én reizigerstreinen. De nummer 1 prioriteit is het veilig en op tijd laten aankomen en vertrekken van treinen, maar ook werkzaamheden verlopen veilig dankzij de treinverkeersleiders. Daarnaast heeft verkeersleiding de coördinatie bij calamiteiten op en rond het spoor. Verkeersleiders zorgen dan voor een zo snel mogelijk herstel van het treinverkeer. De circa 1400 medewerkers zijn daarmee de logistieke ‘spin in het web’ van het railverkeer van de 34 reizigers- en goederenvervoerders in Nederland. Er zijn twaalf verkeersleidingsposten verdeeld over het land. Deze zijn volledig operationeel.

Ook de goederenvervoerders op het spoor zijn nog volledig in bedrijf. Zij zijn essentieel om ervoor te zorgen dat in heel Europa winkels bevoorraad blijven. Lees hier meer over de bedrijven die de spoorsector draaiende houden tijdens de coronacrisis. 

Gepubliceerd op