Zo houden veel bedrijven de spoorsector draaiende tijdens de Coronacrisis

De spoorsector zet er de schouders onder om ook tijdens de coronacrisis treinen te kunnen laten rijden. Zo zorgen we er mede voor dat dokters, verpleegkundigen en alle andere Nederlanders met cruciale beroepen naar hun werk kunnen blijven gaan en dat supermarkten en apotheken bevoorraad kunnen worden. Iedere dag zijn daar tienduizenden medewerkers van tientallen verschillende bedrijven mee bezig. Hoe gaat dat precies in zijn werk?
Het emplacement Kijfhoek, gefotografeerd vanaf het viaduct aan de Munnikensteeg te Zwijndrecht
Het emplacement Kijfhoek, gefotografeerd vanaf het viaduct aan de Munnikensteeg te Zwijndrecht

Regionale vervoerders en NS

Reizigersvervoerders Arriva, Connexxion, Qbuzz en Keolis nemen maatregelen op maat en werken keihard om een betrouwbare dienstregeling te garanderen. Zij rijden op het spoor voornamelijk in de provincies Limburg, Gelderland, Utrecht, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland. 

CEO Anne Hettinga van Arriva Nederland en CEO Pier Eringa van Transdev Nederland namens de regionale vervoerders:

Hettinga: "Ik zie onze medewerkers keihard werken om onder deze moeilijke omstandigheden reizigers een betrouwbare dienstregeling te bieden. Geweldig wat zij elke dag weer presteren voor mensen die werkzaam zijn in de vitale sectoren én die het openbaar vervoer gebruiken om naar hun werk te gaan. Juist voor hen is dat belangrijk."

Eringa:Alle respect voor mensen in de frontlinie! Veel thuiswerk en kantoren gesloten, maar we houden zo lang als het kan het openbaar vervoer draaiende om anderen naar werk of andere belangrijke plekken te brengen. Treinmachinisten, conducteurs, buschauffeurs en heel veel anderen, wat fijn dat we op jullie mogen blijven rekenen!”

Vanaf zaterdag 21 maart wordt de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen omgezet naar een ‘basisdienstregeling’. Met deze speciale basisdienstregeling wordt er rekening gehouden met een stijgend aantal ziekmeldingen in vitale functies bij NS en ProRail. Tegelijkertijd zijn we zuinig op ons personeel door ze alleen in te zetten waar ze nu nodig zijn.

Vooruitlopend op deze basisdienstregeling adviseert NS vanwege ziekmeldingen onder het rijdend personeel om ook donderdag en vrijdag rekening te houden met fors minder treinen dan gebruikelijk. 

We raden reizigers aan om een reisplanner te raadplegen voor actuele reisinformatie.

Goederenvervoerders

Het goederenvervoer per spoor is essentieel om ervoor te zorgen dat in heel Europa winkels kunnen worden blijven bevoorraad. De goederenvervoerders rijden daarom zoveel mogelijk door. 

Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Cargo, de grootste spoorgoederenvervoerder in Nederland: 

Het treinverkeer van, naar en in Nederland zoals dat door DB Cargo wordt verzorgd, verloopt normaal. Dat geldt zowel voor de bedieningen van spooraansluitingen en terminals in de Nederlandse zeehavens als elders in het land. Het wagenladingverkeer via sorteerstation Kijfhoek is normaal. Hetzelfde geldt voor het treinverkeer met onze buurlanden. DB Cargo Nederland beschikt op dit moment over voldoende personeel om de treinen veilig te kunnenlaten rijden. Het treinverkeer van DB Cargo in Europa verloopt, op een enkele uitzondering na, normaal”.

Spooraannemers werken door

ProRail werkt samen met een aantal spooraannemers. Zij zorgen ervoor dat storingen zo snel mogelijk worden opgelost, plegen onderhoud en werken aan grote en kleine verbouwingsprojecten. Deze werkzaamheden gaan zoveel mogelijk door met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM. ProRail staat continu in contact met de aannemers om te toetsen of werkzaamheden door kunnen blijven gaan. 

Directeur Jorn Pruntel van spooraannemer ASSET Rail: 

"We werken zoveel mogelijk door waar het nodig is om ervoor te zorgen dat treinen zonder storingen kunnen blijven rijden. Daarbij houden we de richtlijnen van het RIVM in acht en staan we in nauw contact met onze medewerkers om zo nodig passende maatregelen te nemen in overleg met ProRail". 

Treinverkeersleiders en incidentenbestrijders

ProRail is als spoorbeheerder onder andere verantwoordelijk voor het verdelen van de capaciteit op het spoor, het oplossen van incidenten en de treinverkeersleiding. Dit blijft essentieel om samen met alle spoorpartners een betrouwbare en voorspelbare dienstregeling te kunnen beloven aan reizigers en goederenvervoerders. De treinverkeersleiders, incidentenbestrijders en nodige specialisten op het gebied van bijvoorbeeld hoogspanningsinstallaties blijven daarom buiten huis doorgaan met hun werk met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM.

CEO ProRail John Voppen: 'Dank aan iedereen die de spoorsector draaiende houdt'

“Nederland heeft te maken met een ongekende situatie”, zegt Voppen. “Het is dan ook goed om te zien hoeveel we als bedrijven in de spoorsector aan elkaar hebben en dat we elkaar goed weten te vinden. We houden de situatie nauwlettend in de gaten om zo nodig in gezamenlijkheid passende maatregelen te nemen. Veel dank aan iedereen die de spoorsector draaiende houdt!” 

Gepubliceerd op