Hoofdrailrem Kijfhoek opnieuw gerepareerd

ProRail heeft vrijdag 26 juni voor de tweede keer in twee maanden de draagconstructie van een van de twee hoofdrailremmen op goederenemplacement Kijfhoek in Zwijndrecht tijdelijk gerepareerd. De remmen, onderdeel van een groter sorteersysteem voor goederenwagons, zijn aan het einde van hun levensduur. Het systeem kan echter pas over enkele jaren worden vervangen.

In de draagconstructie van de hoofdrailremmen ontstaan scheuren. Over een maand kunnen we de constructie volledig vervangen. Ook de draagconstructie van de tweede hoofdrailrem zullen we binnenkort vervangen. Daarmee gaan wij er vanuit dat de remmen het uithouden tot vervanging van het volledige heuvelsysteem.

Overlast

ProRail betreurt de overlast die vervoerder DB Cargo (enig gebruiker van de heuvel) hierdoor ondervindt. DB moest vorige week voor 50 procent van het reguliere heuvelwerk andere oplossingen zoeken. Deels gaat het om het met een hulplocomotief sorteren van wagons op Kijfhoek zelf, maar ook Vlissingen en het Duitse Noordrijn-Westfalen zijn uitwijkplaatsen. De extra kosten daarvan zijn hoog.

Heuvel

Om de treinen op Kijfhoek te sorteren naar eindbestemming, duwt een locomotief wagens over een heuvel. Via die heuvel zorgen we er op een slimme en geheel geautomatiseerde manier voor dat alle wagens worden gesorteerd en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet ‘heuvelen’. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagens ‘geheuveld’. 

Wissels

Zodra de wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het juiste spoor terecht. Speciale ‘railremmen’ – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de snelheid van de wagens zo wordt gestuurd dat deze op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier.

Remsystemen

Het heuvelsysteem bevat heel veel remmen. Vlak na de plek waar de wagens over de heuvel worden geduwd, liggen twee hoofdrailremmen. Daarna volgen nog eens zes kleinere remmen, gevolgd door een laatste rem voor ieder van de 43 verdeelsporen.

Beginpunt Betuweroute

Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.

Gepubliceerd op