Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 7 september 2021
ProRail werkt mee aan een proef van het Britse Network Rail om met glasvezeltechnologie veiligheid en spoorprestaties te verbeteren. Het contract voor het ontwikkelen en testen van deze technologie is gegund aan een samenwerkingsband onder leiding van het bedrijf Thales. De proef start in de herfst van 2021. Deze vindt plaats op een testbaan van Network Rail in Engeland en op een aangrenzend stuk hoofdspoorlijn van ongeveer 25 kilometer.
De gunning van het contract volgt op een ontwerpwedstrijd die in november 2020 werd gelanceerd, geleid door Network Rail in samenwerking met ProRail. Meer dan 40 leveranciers kwamen met voorstellen voor operationele uitdagingen, zoals afwijkingen aan spoor- en wieldefecten, overwegveiligheid en detectie van spoorlopers en mensen op de spoorbaan.
Insteek was een proef van 12 maanden waarin data uit glasvezel, sensoren en slimme bewakingscamera's worden samengevoegd en verwerkt door intelligente software en algoritmes. Hiermee kunnen afwijkingen aan het spoor en treinen snel worden opgespoord.
Langs het spoor liggen kilometers glasvezel. De kabels zijn te gebruiken als sensoren. Ze kunnen trillingen en geluid en daarmee afwijkingen aan het spoor of aan de treinwielen meten. En je kunt er spoorlopers mee opsporen. Het winnende idee van Thales is het meest efficiënt. Op een slimme manier wordt de bestaande (data)infrastructuur gecombineerd met de data uit de glasvezelkabels. Het wordt ook gebruikt om de nieuwe mogelijkheden aan te tonen. Thales gaat samen met een aantal MKB's verschillende delen van de technologie aanleveren.
Tijdens de proef worden om de paar meter trillingen en geluiden gesignaleerd, van bijvoorbeeld iemand die langsloopt, een voorbijrijdende trein of een loszittend spooronderdeel. Deze technologie heeft het potentieel om de conditie van het spoor op afstand te meten, zodat snel ingrijpen mogelijk wordt.
ProRail levert sensoren en een financiële bijdrage en ontwikkelt algoritmes in het Datalab. Later dit jaar zal ProRail deze algoritmes valideren op een eigen testlocatie tussen Breda en Tilburg. Hiermee kunnen we de treinprestaties verbeteren en de hinder voor reizigers verminderen. Dit draagt bij aan de mobiliteit op het spoor. Deze proef valt onder de samenwerking op gebied van innovatie, waarvoor ProRail en Netwerk Rail in maart 2019 een intentieverklaring tekenden.
31 januari 2023
9 december 2022
3 oktober 2022
Voor veel mensen is het een grote droom om te ervaren hoe het is om te werken op en rond het spoor. En die droom kan tijdens de Spoorwensdagen in vervulling gaan.
Lees meerAls je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.