Kilometer lange werktrein vernieuwt spoor Culemborg

Nieuws

Gepubliceerd op 19 juli 2022

Op het traject Utrecht - Den Bosch wordt op dit moment hard gewerkt aan grootschalige onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. De baanstabiliteit in Culemborg wordt daar aangepakt met behulp van een indrukwekkende werktrein die afgelopen weekend het startschot gaf voor van deze werkzaamheden.

Werktrein PM1000-URM

We vervangen de grond onder het spoor voor een nieuwe, niet waterdoorlatende PSS-laag. Dit is een soort nieuwe fundering voor het spoor die we bouwen onder een paar graden afschot zodat het water beter naar de zijkanten wordt afgevoerd. Aannemer Swietelsky voert deze werkzaamheden uit met behulp van de PM1000-URM. Dit is een werktrein van maar liefst een kilometer lang die pas voor de derde keer in Nederland aan het werk is.

Deze werktrein haalt het spoor weg, vernieuwt de grond onder het spoor en legt het spoor vervolgens weer op zijn plek. De huidige ballast wordt door de machine gezeefd, schoongemaakt en voor een deel opnieuw gebruikt. Nieuwe ballast en de nieuwe grond wordt aan de achterkant van de trein in karretjes aangevoerd en door de machine direct onder het spoor gelegd. Als het spoor eenmaal terug op zijn plaats ligt, zorgt een stopmachine voor het onderstoppen, lichten en schiften van het spoor. Ongeveer 25 mensen zijn dag en nacht bezig om de machine draaiende te houden.

 Werktrein PM1000-URM
Werktrein PM1000-URM

Meekijken

Via een webcam kan je live meekijken met de werkzaamheden en op twee punten langs het spoor staat een tribune om zelf een kijkje te kunnen nemen. Op de projectpagina van aannemer Swietelsky vind je de beelden en updates over de werkzaamheden.

 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers