Lawaai op Schiphol Airport: “We gebruiken innovatieve maatregelen”

Nieuws

14 november 2023

We werken op dit moment hard aan de vernieuwing van het spoor en de tunnels bij station Schiphol Airport. De komende weken zijn er werkzaamheden in het station, vooral bij de perrons. Dit werk kan op bepaalde tijden aardig wat geluid met zich meebrengen. Sinds de zomer zijn we bezig met het beperken hiervan, vertelt Marijke de Zwart, bouwmanager op Schiphol.

Paar dagen lawaai

“In de komende week gaan we van 14 tot 16 november het spoor opbreken. Datzelfde doen we ook van 22 tot 24 november. Het gaat om de betonblokken waar het spoor op ligt. We doen dit bij sporen 2 en 3. Dat slopen is een klus waarbij nogal wat geluid vrijkomt,” zegt Marijke. Daarover is deze zomer nagedacht. “Want station Schiphol is gewoon open. Er lopen reizigers rond, maar ook collega’s van NS en ons eigen personeel. Daar moet je rekening mee houden.“

Meten is weten

Je kunt dat werk op verschillende manieren uitvoeren. Marijke: “We konden het beton weghakken, maar hebben gekozen voor een manier die minder geluid maakt. We steken de blokken los, waarna de goot waarin het spoor ligt wordt schoon gefreesd.” De geluidsniveaus zijn getest tijdens soortgelijke werkzaamheden verderop in de Schipholspoortunnel en op het terrein bij onze aannemer. “Dat was nuttig, want toen wisten we precies hoeveel geluid we konden verwachten. Dat is fijn om te hebben, naast alle rekenmodellen. De praktijk en de modellen kwamen overeen.”

Maar toen was het testen nog niet over. “Je wil ook weten hoe het geluid zich in het station gedraagt. Hoeveel geluid blijft er over op de perrons waar reizigers komen? En hoeveel geluid hoor je op het bovenliggende Plaza? Helpen geluidswerende matten voldoende? Dat soort vragen hadden we. Deze test hebben we uitgevoerd met een geluidsinstallatie en meetapparatuur op het middenperron.”

Dit was ook belangrijk voor ondernemers op Schiphol. “De medewerkers van de winkels en balies boven het station moeten normaal hun werk kunnen blijven doen,” legt Marijke uit. Uit de test bleek dat de overgebleven geluidsniveaus op de perrons en op Plaza binnen de norm bleven.

Moeilijke plek

Op andere plekken zou je een soort geluidsdichte doos over de werkzaamheden heen zetten”, gaat Marijke verder. “Hier in station Schiphol kan dat niet. We kunnen de perrons niet geluidsdicht maken. Door de rijdende treinen in de andere tunnelbuis is er een stevige luchtcirculatie. Die lucht moet ergens heen. Elke barricade zou worden weggeblazen.”

“Maar met een geweldig team hebben we innovatieve oplossingen bedacht, zoals geluidswerende matten op het perron. En we gebruiken andere machines. Ook waarschuwen we met NS reizigers vooraf voor de hinder, bijvoorbeeld met een omroepbericht in aankomende treinen. Voor de reizigers die op Schiphol vertrekken delen we wat lekkers uit. Met oordopjes, mocht iemand ze tóch nodig hebben.”

Groot Onderhoud Schiphol

ProRail werkt aan een blijvende goede verbinding van en naar Schiphol. Hiervoor is intensief onderhoud nodig. In de periode 2022-2028 vinden er grootschalige vernieuwingswerkzaamheden plaats op Schiphol tussen Riekerpolder, Schiphol en Hoofddorp opstelterrein.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers