Meer en snellere treinen naar het buitenland

De internationale trein is een ‘groen’ alternatief voor auto en vliegtuig. Volgens cijfers van NS willen reizigers er steeds vaker gebruik van maken. Jeroen Wesdorp, programmamanager Mobiliteitsontwikkeling bij ProRail is hier blij mee. “ProRail heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en steekt daarom veel energie in meer en beter internationaal treinvervoer. Dat doen we bijvoorbeeld door Europa meer als één spoornetwerk te bekijken en door extra ruimte op het spoor vrij te maken. Corona zorgt nu voor legere treinen, maar we verwachten dat die straks echt weer vollopen.”
Jeroen Wesdorp, programmamanager Mobiliteitsontwikkeling bij ProRail
Jeroen Wesdorp, programmamanager Mobiliteitsontwikkeling bij ProRail

Hoe vaker een trein, hoe beter

“Hoe vaker een trein rijdt, hoe beter”, stelt Jeroen. Dat geldt ook voor reizen naar het buitenland. Reizigers krijgen zo meer mogelijkheden en betere aansluitingen in Europa. Daarom is het mooi dat op het Nederlandse spoor nu meer ruimte te maken is voor internationale treinen. Jeroen: “Net als andere landen, richtten wij ons tot nog toe vooral op onze eigen landelijke dienstregeling. De internationale lijnen werden daar vervolgens tussendoor geweven. Hierdoor werd de internationale dienstregeling minder goed. We willen dat nu anders aanpakken, met meer aandacht voor internationale treinen. Dan blijkt op sommige trajecten ruimte te ontstaan voor meer en snellere treinen dan gedacht. We hopen dat ook vervoerders daar kansen zien.”

Internationaal overleg gaat als een dolle

ProRail doet het niet alleen. Jeroen zit in een internationaal netwerk van spoorbeheerders uit Zwitserland, Duitsland en België. “Dat aantal willen we snel uitbreiden. We zien hoe het bij de ander werkt en wisselen informatie uit over veranderingen in onze dienstregelingen en nieuwe spoorplannen. Dat deden we al voor het internationale goederenvervoer. Bijvoorbeeld door te onderzoeken hoe we verschillen in spoortechniek kunnen overbruggen. Deze samenwerking versterken we nu door een internationale langeretermijnvisie op de dienstregeling en het spoornetwerk te ontwikkelen. Verkeersleiding denkt bijvoorbeeld aan meer samenwerking tussen verschillende verkeersleidingsposten. Corona helpt ons hierin; online internationaal overleg gaat als een dolle.”

Lees verder onder de foto.

Internationaal treinreizen, bijvoorbeeld naar Londen

Blanco spoorkaart

Enthousiast vertelt Jeroen hoe hij en zijn buitenlandse collega’s grip krijgen op het ingewikkelde netwerk van nationale en internationale lijnen. “Op een lege spoorkaart zetten we eerst de belangrijkste internationale treinverbindingen. We gaan daarbij uit van het ideale plaatje: snel, vaak en met goede overstap voor reizigers. Dag én nacht. Vervolgens onderzoeken we of die lijnen ook echt mogelijk zijn en of vervoerders interesse hebben. Als dat niet zo is, bekijken we welke oplossingen nodig zijn.”

Veel meer treinen op de HSL

Op dit moment richt ProRail zich in eigen land onder andere op de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid). Jeroen vertelt: “Hier liggen nu ongebruikte treinpaden en is er dus ruimte om meer treinen te rijden. De Eurostar naar Londen die hier rijdt, kan in de toekomst elk uur vertrekken, dat zijn dan twaalf of meer ritten. Dat is nogal een verschil met de drie keer per dag die hij nu rijdt. Dan kun je in totaal je in elke richting zo’n vier miljoen reizigers per jaar vervoeren. Dat is ruim twee keer zoveel als het aantal reizigers in het vliegtuig nu.” ProRail werkt samen met NS om de prestaties op de HSL te verbeteren. Jeroen geeft een voorbeeld: “We plaatsen bijvoorbeeld windschermen op bepaalde stukken, zodat de trein daar bij storm niet langzamer hoeft te rijden.”

Lees verder onder de foto.

Ondanks corona zullen de reizigersaantallen toenemen

Dat kan sneller tussen Amsterdam en Berlijn

Ook het treinverkeer naar Duitsland wordt momenteel verbeterd. Nu is de lijn tussen Amsterdam en Berlijn niet ideaal voor reizigers die meegaan tot het eindpunt. De trein stopt vaak en is zo eerder een intercity dan een snelle internationale verbinding tussen twee hoofdsteden. Dat willen we binnen vijf jaar verbeteren. Jeroen: “Door dienstregelingen in Nederland en Duitsland aan te passen en een andere trein in te zetten, kan de vervoerder de reis een half uur korter maken. Nu wordt in Duitsland nog van locomotief gewisseld, wat tijd kost. Een ander type trein moet dat oplossen. Ook moeten er spooraanpassingen gedaan worden en perrons bijkomen. Voor de lange termijn onderzoeken we, samen met vervoerders en de Nederlandse en Duitse overheid, hoe treinreizigers nog sneller kunnen reizen op dit traject. Jeroen: “Zo zorgen we samen dat meer mensen de trein willen nemen en reizen tussen verschillende landen veel duurzamer wordt!”

Duurzame mobiliteit

Bij ProRail kijken we altijd vooruit. Om mensen, steden en bedrijven op een duurzame manier en innovatieve oplossingen met elkaar te blijven verbinden. Wil jij hieraan meewerken? Kijk eens op werkenbijprorail.nl. Jeroen is deze week ook te volgen via het Instagramaccount van ProRail

Jeroen Wesdorp, programmamanager Mobiliteitsontwikkeling bij ProRail

Gepubliceerd op