Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Nog nooit reden er zoveel goederentreinen door Nederland als in 2022. De meeste goederentreinen vertrokken uit Rotterdam, de grootste groei van het spoorgoederenvervoer zagen we in de regio Venlo.
De oorlog in Oekraïne heeft invloed op het spoorgoederenvervoer. Zo is het aantal kolentreinen dat voornamelijk naar Duitsland en Polen rijdt met ongeveer 25 procent gestegen.
De aanvoer van Russisch gas kwam stil te liggen waardoor Europa andere energiebronnen moest zoeken. Dat zorgde voor een totaal van bijna 3900 beladen kolentreinen door Nederland, dat zijn er bijna 1000 meer dan het jaar ervoor. Maar de oorlog zorgt ook voor minder treinen die vanuit China, over de zijderoute via Rusland, naar Nederland komen. Die aanvoer is meer dan gehalveerd.
Het aantal intermodale treinen neemt steeds verder toe. Door innovaties kunnen ook trailers, naast containers, steeds makkelijker per spoor vervoerd worden. Nieuwe shuttle-diensten zijn opgestart of de frequentie van bestaande diensten verhoogd, bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Polen.
De spoorterminal op Trade Port Noord bij Venlo werd in 2021 in gebruik genomen. Vanaf deze terminal zagen we in 2022 een aantal nieuwe verbindingen starten, onder meer naar Italië.
De meeste goederentreinen die Nederland verlaten, gaan naar bestemmingen in Duitsland of verder. Dat waren er afgelopen jaar bijna 50.000, een groei van 7 procent. Ruim de helft daarvan verlaat ons land via Zevenaar (55 procent).
Het overgrote deel van die treinen bereikt Zevenaar via de Betuweroute (95 procent). Het treinverkeer richting België is afgenomen. Dat komt voornamelijk doordat er minder treinen vanuit Sas van Gent richting België vertrokken.
Er reden dus meer goederentreinen door Nederland en dat terwijl er tegelijkertijd veel aan het spoor gewerkt is. Werkzaamheden aan het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen zorgden voor veel hinder. Maar ook op de Brabantroute, Bentheimroute en op de Havenspoorlijn zijn veel werkzaamheden verricht om het spoor ook in de toekomst beschikbaar te houden.
ProRail is voorstander van het goederenvervoer via het spoor. Het is een van de veiligste vormen van vervoer en is daarnaast zeer duurzaam. Een goederentrein vervangt ongeveer 50 vrachtwagens.
We blijven ons de komende jaren daarom inzetten om het spoorgoederenvervoer verder te faciliteren. Dit doen we onder meer door het verbeteren van de infrastructuur van de havenspoorlijn. Daarnaast kijken we ook naar digitale innovaties die ervoor zorgen dat we de spoorcapaciteit beter benutten.
Lees het gehele rapport hier (pdf)
Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor. Daarom werkt ProRail hard aan een duurzaam en innovatief spoorgoederenvervoer.
29 november 2022
10 juni 2022
13 april 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.