Mijlpaal voor onderdoorgang Apeldoorn Osseveld

Nieuws

18 oktober 2022

Een spannend moment in Apeldoorn. In alle vroegte werd vandaag, 18 oktober, de tunnelmoot met militaire precisie op zijn uiteindelijke plek geschoven. De tunnelmoot is het deel waar straks de spoorlijn op komt te liggen en het wegverkeer doorheen rijdt.

15.000 m3 zand

Aannemer Hegeman bouwde de afgelopen tijd op enkele tientallen meters naast het spoor de tunnelmoot op. Dit is een grote bak gemaakt van gewapend beton. Al met al weegt de constructie zes miljoen kilo. Dat is ongeveer net zo veel als duizend olifanten.

Maar voordat het verplaatsen van de betonconstructie kon beginnen, moest er het nodige werk worden verzet. De bestaande gelijkvloerse overweg ging buiten dienst, waarna de spoorbanen werden verwijderd. Met de spoorweg uit de weg, groeven grote machines zo’n 15.000 kubieke meter grond weg. Met drainage zorgen we ervoor dat het nieuwe gat droog blijft.

  • Afgraven van 15.000 m3 grond in Apeldoorn
    15.000 m3 grond afgraven
  • De drainfrees om afwatering mogelijk te maken
    De drainfrees maakt afwatering mogelijk
  • Voorbereidend werk voor het plaatsen van de U-bakken
    Voorbereidend werk voor het plaatsen van de U-bakken
  • Plaatsen van de bodem van de U-bakken
    Plaatsen van de bodem van de U-bakken
  • Spoormachine werkt op de centimeter nauwkeurig
    Tot op de centimeter nauwkeurig
  • De drainfrees aan het werk
    De drainfrees aan het werk

Slakkentempo? Welnee!

De hele constructie moest zo’n 40 meter opschuiven, van de plek waar het is gebouwd naar de uiteindelijke plek van de onderdoorgang. Dat schuiven gebeurde met U-bakken. U-bakken zijn een soort sleuven waar stalen balken in liggen. Die stalen balken functioneren als rails waarover de tunnelbak kan bewegen.

Duwvijzels schoven het gevaarte op z’n plek. Dat gebeurde met een snelheid van 6 à 7 meter per uur. Alle werkzaamheden voorafgaand aan het schuiven verliepen soepel, waardoor de aannemer drie uur eerder kon beginnen met schuiven. Dat nam uiteindelijk ruim vier uur in beslag en gebeurde in alle rust en onder continue controle. En voor wie denkt dat dit een slakkentempo is; een slak legt in een uur tijd op een glad oppervlak ongeveer 5 meter af. Bepaald geen slakkentempo dus!  

Bekijk: Timelapse van het inschuiven van de tunnel

Tevreden over het werk

Projectleider bij ProRail Marco Spinosa is tevreden over het werk: “Ruim 100 mensen zijn deze week dag en nacht aan het werk om Apeldoorn klaar te maken voor de toekomst. Het resultaat mag er zijn: het begin van de onderdoorgang voor fietsers, voetgangers en wegverkeer. En weer een overweg minder in Nederland.”

Op z’n plek. En nu?

Nu de tunnel helemaal goed ligt, wordt het zand laagsgewijs weer aangevuld. Ook het gat dat we groeven is gedicht. Het zand moet rond de vier hoeken van de bak worden opgesloten met schotten. Zo zorgen we ervoor dat het zand niet ‘wegloopt’.

Zodra alle gaten zijn gedicht en de betonconstructie stevig staat, bouwen we een stootplaatconstructie bovenop de tunnel. Dat is nodig om de treinen straks soepel te laten overgaan van een aarden ondergrond naar een betonnen ondergrond en weer terug. Als laatste storten we nieuwe ballast, bouwen we de sporen terug en maken we de bovenleidingen in orde.

Deze werkzaamheden zijn tot en met 21 oktober nog op de voet te volgen via de livestream of via de BouwApp.

Minder hinder rond overwegen

De Rijksbijdrage aan de brug en de tunnel komt uit het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ProRail voert dit programma in opdracht van het ministerie uit. Het LVO is gericht op meer veiligheid en minder hinder op en rond overwegen. Uniek onderdeel van het LVO is dat ProRail samen met de betrokken partijen kijkt naar de mogelijkheden om dit te realiseren vanuit het spoor, de weg én de omgeving.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers