Hinder door spoorverzakkingen Eindhoven-Utrecht grotendeels voorbij
Nieuws
Bijgewerkt
Tussen Culemborg en Den Bosch rijden treinen langzamer dan normaal. Dit komt door meerdere verzakkingen op het traject.
Update | 28 augustus
Op het traject Culemborg-Den Bosch zijn we volop bezig met de herstelwerkzaamheden. Komend weekend en begin volgende week gaan wij in de nacht op het traject aan de slag met de stopmachine. Hiermee verbeteren we de staat van het spoor en herstellen we de schade. De treinen rijden daarom komende dagen tussen Culemborg-Den Bosch op sommige stukken met aangepaste snelheid. Check daarom voor vertrek de NS-reisplanner.
Update | 22 augustus
De herstelwerkzaamheden die we in de afgelopen nachten hebben uitgevoerd met de stopmachine, zijn succesvol verlopen. Op meerdere locaties is de staat van het spoor verbeterd en hersteld. Omdat er de komende nachten nog werkzaamheden plaatsvinden op andere delen van het traject, rijden de treinen op de lijn Utrecht-Den Bosch op sommige stukken met aangepaste snelheid. Dit wordt zo goed mogelijk verwerkt in de dienstregeling. Doordat de werkzaamheden ’s nachts plaatsvinden, ondervinden reizigers hier zo min mogelijk hinder van.
Update | 20 augustus 17:00
De treinen op de lijn Utrecht-Den Bosch rijden sinds vanmiddag weer grotendeels volgens plan. Dat is goed nieuws voor de reizigers op deze verbinding. Op sommige delen rijden treinen nog wel met aangepaste snelheid, maar dat vangen we zo goed mogelijk op in de dienstregeling. In de komende nachten worden nog werkzaamheden aan het spoor uitgevoerd. Het gaat om het verhelpen van verzakkingen in de vorm van extra onderhoud, waarbij gebruik wordt gemaakt van een zogenaamde stopmachine. Omdat de werkzaamheden plaatsvinden in de nacht, ondervinden reizigers zo min mogelijk hinder.
Update | 18 augustus 17:15 uur
Verschillende metingen aan het spoor tussen Den Bosch en Culemborg wijzen uit dat de gemelde spoorverzakkingen vrijwel allemaal binnen de normen vallen. Desondanks kiezen we ervoor het spoor nu extra te onderhouden om verdere meldingen van machinisten te voorkomen.
De tijdelijke snelheidsverlaging blijft bestaan om de situatie te beheersen. Daarnaast voeren we metingen aan het spoor uit en doen herstel met klein en groot materieel. Eerste herstel heeft in de nacht van zondag op maandag al plaatsgevonden. In de nacht van maandag op dinsdag voeren we weer een meting uit.
Hiernaast werken we hard om stopmachines (zie tekst hieronder) zo snel mogelijk op locatie in te zetten. We zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van deze machines. ProRail verwacht de snelheidsbeperking die nu geldt over zo'n 12 kilometer van dit traject, binnen een paar dagen fors te kunnen inkorten. De snelheidsbeperking zorgt voor enkele minuten vertraging voor de reiziger.
Raadpleeg een reisplanner Raadpleeg een reisplanner
Bericht | 18 augustus 11:00 uur
Van de zes Intercity’s per uur, rijden er momenteel vier. Vanochtend werd bovendien een verzakking gemeld bij Culemborg. De aannemer doet hier onderzoek. Naar verwachting zal hierdoor het treinverkeer tussen Eindhoven en Utrecht enige tijd volledig stil komen te liggen.
Omdat op verschillende locaties verzakkingen zijn geconstateerd, geldt er over een afstand van zo’n 12 kilometer een snelheidsbeperking. De treinen kunnen hier niet op volle snelheid rijden.
Herstel
We werken aan het herstel van het spoor. Om treinen met hoge snelheid over het spoor te laten rijden is het belangrijk dat het recht ligt. Daarom wordt het ballastbed regelmatig gecontroleerd. Als stenen wegzakken, wordt het ballastbed 'opgeschud' of opgehoogd met behulp van speciale stopmachines.
Een stopmachine is een werktrein die over het spoor rijdt. Deze tilt het spoor een klein stukje op en dringt vervolgens met grote ijzeren staven in de stenen berg. Die trillende stopijzers maken de ballast als het ware ‘vloeibaar’ en leggen ze met een knijpende beweging dicht op elkaar onder de dwarsliggers. Zo wordt de stabiliteit van het spoor hersteld.
Baanstabiliteit
In Nederland hebben we meer dan 2600 kilometer aan spoordijken. Deze spoordijken worden ook wel baanlichamen genoemd. En daar ligt zo'n 7000 kilometer spoor op. Zo'n 80 procent van de spoordijken is voor 1920 gebouwd met de kennis en kunde van toen.
Meer nieuws
-
Innovatieve versteviging spoorbaan in Sappemeer en Zuidbroek
1 november 2024
-
Uitbreiding treinverkeer Den Haag – Rotterdam mogelijk
1 oktober 2024
-
Tijdelijke oplossing voor scheur spoordijk Gorinchem
19 februari 2024