Nieuwe brugdelen voor Rijswijk
Nieuws
Afgelopen weekend, 18 en 19 april 2020, stond in het teken van grote hijswerkzaamheden in Rijswijk. Twee brugdelen van ieder ongeveer 87 ton werden met een grote kraan op hun plek gehesen boven de Kerstanjewetering. Een eerste stap naar een verbrede en verhoogde spoorbrug die geschikt is voor vier in plaats van twee sporen.
De spoorbrug is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, het project waarmee ProRail het spoor geschikt maakt om meer treinen te kunnen laten rijden. De spoorbrug wordt breder en komt hoger te liggen zodat de doorvaarthoogte voor recreatievaart 1,80 meter wordt.
Goed en beheerst
Jaap Dorrepaal, uitvoeringsbegeleider bij ProRail, volgde het werk op de voet. “De grote kraan was al op vrijdagavond opgebouwd, want in de nacht is eerst het landhoofd aan de kant van DSM op zijn plek gehesen.” De landhoofden vormen de ondersteuning van de brug, een essentieel onderdeel van de gehele constructie. Het is daarom belangrijk dat dit goed en beheerst gebeurt. “Voor mij persoonlijk was het een belangrijk toetsmoment.”
Om 10.30 uur zaterdagochtend lag het eerste brugdeel op zijn plek. De rest van de dag was nodig voor het stellen en finetunen van de ligging van de brug en het inhijsen van een loopbrug naast de brug. De hijskraan werd vervolgens aan de andere kant van de spoorbaan opgebouwd om op zondag hetzelfde werk te herhalen voor het tweede brugdeel.
Werk was live te volgen
De werkzaamheden waren live te volgen via de webcam en een liveblog. Klik op het liveblog om nog eens rustig terug te kijken.
Meer nieuws
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
19 juli 2024
-
Treinverkeer over spoorbrug Nijmegen hervat
21 september 2023