Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Op zondag 11 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Daarvoor verdeelde ProRail de beschikbare ruimte op ons spoor onder alle spoorvervoerders. Een gróte puzzel. Met dit jaar wat opvallende stukjes: er rijden helaas minder treinen door personeelstekorten, het aantal internationale treinen stijgt en het goederenvervoer per spoor groeit.
ProRail is verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. In Nederland hebben we te maken met ruim 40 vervoerders die treinen willen rijden. Zij vervoeren reizigers of goederen. Daarnaast zijn er zogeheten infravervoerders. Zij vervoeren bouwmaterialen naar locaties waar aan het spoor gewerkt wordt en voeren controles aan het spoor uit met meettreinen. Tot slot zijn er partijen die capaciteit aanvragen voor het vervoeren van hun producten of reizigers, en hiervoor zelf een vervoerder aanwijzen.
Benieuwd naar onze klanten? Een overzicht vind je hier.
Voor reizigers valt op dat er minder treinen rijden door personeelstekorten. In de nieuwe dienstregeling zie je dat er minder intercity’s rijden, de avonddienstregeling twee uur vroeger start en er in het weekend minder Intercity’s en Sprinters rijden. Er komen wel nieuwe nachttreinen tussen Maastricht en Schiphol (vanaf 16 december) en Groningen en Schiphol (later in januari 2023).
In het afgelopen jaar is het goederenvervoer per spoor in Nederland toegenomen. Ook verwelkomen we twee nieuwe goederenvervoerders. We zien dat bedrijven nadrukkelijker zoeken naar duurzaam vervoer. Voor de komende jaren verwachten we een verdere stijging, vooral tussen Rotterdam en Duitsland.
Daarnaast groeit ook het internationale treinverkeer. Zo gaat de nachttrein Brussel-Amsterdam-Berlijn-Praag in 2023 rijden. En internationale treindiensten worden uitgebreid, naar bestemmingen als Praag, Zurich en Parijs.
Ben je benieuwd of de nieuwe dienstregeling gevolgen heeft voor jouw reis? De informatie is inmiddels verwerkt in de reisplanners van vervoerders.
Afspraken over de capaciteitsverdeling van het spoor worden vastgelegd in een toegangsovereenkomst tussen ProRail en de vervoerders. Normaalgesproken heeft deze overeenkomst een looptijd van een jaar. Maar met de zes infravervoerders sloot ProRail voor het eerst een meerjarige toegangsovereenkomst af. En dat is mooi nieuws! Want we hebben hen hard nodig. Deze vervoerders spelen een cruciale rol in het onderhouden en vernieuwen van het spoor. En bouwen moeten we! Het goederenvervoer groeit en de prognoses laten zien dat ook het reizigersvervoer op de langere termijn hard gaat groeien.
Lees hier meer over de toegangsovereenkomst.
22 oktober 2021
2 september 2021
5 december 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.