Meer ruimte dankzij nieuwe entree Amsterdam Centraal
Nieuws
Na twee jaar van bouwen en vernieuwen is het zover: op maandag 2 juni 2025 opende de vernieuwde entree van de westelijke reizigerstunnel van station Amsterdam Centraal. Met meer ruimte, licht en overzicht is de entree nu beter toegerust op de reizigersstroom van vandaag én morgen.
Verbeteringen
De belangrijkste twee verbeteringen zijn de verbreding van 19 naar 30 toegangspoortjes en een nieuwe lift naar perron 2. Daarnaast hebben we de hellingbaan vervangen door een trap, bouwden we een roltrap en een lift. Dat was nodig omdat de hellingbaan te stijl en te glad was en niet meer voldeed aan de huidige normen. Nu de westelijke tunnel weer open is, hoeven reizigers niet meer om te lopen. Ook reizigers met een functiebeperking kunnen nu direct vanuit het centrum de roltrap of de lift pakken.
Ruimte voor reizigers
Harro Homan, regiodirecteur van ProRail: “De afgelopen twee jaar hebben we samen met aannemer BAM hard gewerkt om de entree van station Amsterdam Centraal klaar te maken voor de toekomst. Met meer toegangspoorten, meer zichtlijnen en een verbeterde verbinding tussen de stad en het station, kunnen reizigers sneller en prettiger hun weg vinden.”
Irma Winkenius, regiodirecteur van NS: “Amsterdam Centraal is een van de drukste stations van Nederland en vormt een knooppunt van nationale en internationale verbindingen. Dagelijks passeren er zo'n 200.000 reizigers en dat aantal blijft groeien. De vernieuwde entree zorgt voor betere doorstroming en betere toegankelijkheid. Beschikbaar voor alle reizigers!”
Feestelijke opening
Vanochtend is de entree heropend voor de reizigers. In de middag was er een feestelijk moment met regiodirecteur Harro Homan van ProRail, regiodirecteur Irma Winkenius van NS en Jeroen Bonekamp, directeur van BAM Infra Nederland. Samen met alle medewerkers van ProRail, NS, BAM, Arcadis, ZJA en onderaannemers die hier heel hard aan hebben gewerkt.
Onderdeel PHS
De verbouwing van de entree is een belangrijk onderdeel van het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dit programma, een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en andere partners, heeft als doel om op de drukste spoortrajecten elke 10 minuten een trein te laten rijden.
Naar verwachting neemt het aantal reizigers op station Amsterdam Centraal flink toe en daarom was het nodig om deze entree te vernieuwen. Om dat mogelijk te maken, moeten stations zoals Amsterdam Centraal worden aangepast. Meer reizigers en meer treinen vragen om extra capaciteit, efficiënte reizigersstromen en slimme inrichting van de stationsomgeving.
Bouwen op een eiland
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd.