Nieuwe hefkabels voor IJsselbrug Zutphen

De IJsselbrug in Zutphen kent een lange geschiedenis. In 1865 is de eerste spoorbrug in gebruik genomen. In de Tweede Wereldoorlog is de brug twee keer opgeblazen, eerst door het Nederlandse leger en vijf jaar later door de Duitsers. De brug is vlak na de oorlog herbouwd, in een tijd dat er veel schaarste was aan middelen. In de loop der jaren is de brug grondig gerenoveerd en onderhouden. Zondag 4 augustus zijn de hefkabels weer aan de beurt om vervangen te worden.
Hefbrug

Hefbrug 

De hefbrug gaat over de rivier de IJssel en maakt deel uit van de spoorlijn Arnhem – Deventer. In de brug van 218 meter lang zit een beweegbaar deel van ongeveer 17 meter. De kabels die dit beweegbare deel omhoog trekken, zijn nu aan vervanging toe. 

Minder gevoelig voor temperatuurverschillen

Mooie bijkomstigheid van de nieuwe hefkabels is dat ze veel minder gevoelig zijn voor temperatuurverschillen. De huidige kabels reageren heel anders bij bijvoorbeeld -10 dan bij +30. Bij warmte zetten de kabels uit, waardoor ze een aantal centimeter langer worden. Hierdoor komt de brug minder soepel neer, wat zorgt voor snellere slijtage.   

Geen treinen

Zondag 4 augustus rijden er geen treinen tussen Apeldoorn en Zutphen. NS zet bussen in. Check voor vertrek de reisplanner.

 

Gepubliceerd op