Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
In Amsterdam vervangt ProRail de komende jaren vijf spoorbruggen bij de Oostertoegang van het centraal station. Om ruimte te winnen verplaatsen we de steunpunten (pijlers) van de kade naar het water. Daarvoor moet eerst zo’n 2000 kuub slib weg. Een flinke baggerklus.
Tijdens de bouw van de nieuwe spoorbruggen moeten de oude, bestaande bruggen in dienst blijven. Om dat te kunnen doen, verplaatsen we de steunpunten naar het water. “Door de nieuwe steunpunten ín het water te plaatsen, creëren we tegelijk meer plek op de kade”, vertelt bouwmanager Wai Ko. “Daarmee kan de gemeente extra ruimte voor de fiets creëren.” Maar als er steunpunten in het water staan, verkleint dat wel de doorstroming, legt Wai uit: “Om de doorstroom te garanderen, moet de bodemdiepte van min 3 naar min 4 meter. Daarvoor moet een flinke laag slib worden weggehaald.”
Om straks de doorstroom te garanderen, moet de bodemdiepte van min drie naar min vier meter.
Beheerder Waternet maakte eerst een scan van de bodem. Daarbij werden veel losse materialen boven op het slib gezien. “Inmiddels zijn er zo’n vier vrachtschepen vol fietsen, banden en zelfs een autowrak naar boven gehaald”, beschrijft Wai. “Er kwam letterlijk honderdvijftig jaar stadshistorie boven water.” Daarna kon het baggeren pas beginnen. Een deel van het slib is ‘aangekoekt’, waardoor dat eerst nog losgebroken moet worden.
In totaal wordt iets verder gebaggerd dan precies onder de vijf spoorbruggen. De aannemer, Dura Vermeer, voert later in dit project namelijk de nieuwe bruggen aan via het water. Dat transport moet onder een lagere brug door. De oplossing: ter plekke de boot verzwaren, zodat die dieper komt te liggen. Maar daarvoor is wel voldoende ruimte nodig aan de onderkant. We kiezen ervoor de nieuwe bruggen niet met vrachtwagens via de drukke De Ruijterkade aan te voeren; zo voorkomen we veel verkeersoverlast.
In juni 2024 starten de werkzaamheden aan de bruggen. Vier van de vijf bruggen zijn meer dan honderd jaar oud. De funderingen (landhoofden en pijlers) zijn zelfs bijna 150 jaar oud. “Hun houdbaarheids- en gebruiksdatum is bijna verstreken”, vertelt Wai. “De vijfde brug is uit 1995 en van beton, maar die nemen we toch gelijk mee. Als we die nu laten staan, blijven de huidige steunpunten behouden. En moet je daar omheen slalommen. Dat is niet handig.” In vijf jaar tijd vervangen we zo de bruggen stuk voor stuk.
Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag.
21 april 2023
28 november 2022
1 november 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.