Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Nieuwe hellingbaan Leiden Lammenschans in gebruik

Nieuws

12 november 2021

Station Leiden Lammenschans is vanaf 13 november weer zelfstandig bereikbaar voor iedereen. Dan is namelijk de nieuwe hellingbaan klaar voor gebruik. ProRail wil dat iedereen zelfstandig met de trein kan reizen. Ook mensen met een functiebeperking. Daarom werken we op Leiden Lammenschans aan een treinreis zonder obstakels.

Te steil

De vorige hellingbaan was te steil en voldeed daardoor niet aan de normen. Deze is nu vervangen voor een nieuwe hellingbaan met het beginpunt aan de Lammenschansweg. Hierdoor is de hellingbaan minder steil en makkelijker te gebruiken. Om plaats te maken voor de nieuwe hellingbaan is de trap naar het perron verplaatst naar de andere kant van het stationsgebouw.

  • De laatste puntjes worden nog op de i gezet voor de nieuwe hellingbaan
    De laatste puntjes worden nog op de i gezet voor de nieuwe hellingbaan
  • De trap is verplaatst naar de andere kant van het stationsgebouw
    De trap is verplaatst naar de andere kant van het stationsgebouw
  • De start van de hellingbaan ligt nu aan de Lammenschansweg
    De start van de hellingbaan ligt nu aan de Lammenschansweg

Afwerken taluds

De hellingbaan is 13 november weliswaar klaar voor gebruik, het werk is nog niet helemaal af. Sjaak van den Hoek, bouwmanager: "Er zijn nog een paar restpunten die gedaan moeten worden. Maar deze werkzaamheden staan het gebruik van de hellingbaan niet in de weg. De komende weken werken we de taluds nog verder af en verplaatsen we een lichtmast. Ook passen we de zogeheten bakkenbordjes op het perron aan op de nieuwe situatie. Deze bordjes geven aan waar de machinist de trein tot stilstand moet brengen, zodat reizigers makkelijk kunnen instappen als ze met de nieuwe trap of via de hellingbaan op het perron komen."

Bijzonder aan de hellingbaan is dat de tegels circulair geproduceerd zijn. De bestrating van de oude hellingbaan is gebruikt voor de productie van de nieuwe tegels.

Er zijn nog een paar restpunten die gedaan moeten worden. Maar die staan het gebruik niet in de weg.

Sjaak van den Hoek bouwmanager bij ProRail

AED

Aanvullend op de verbetering van de toegankelijkheid van het station, is ook de hartveiligheid van reizigers en omgeving aangepakt. In het stationsgebouw is namelijk een Automatische Externe Defibrillator (AED) geplaatst. Dit is een draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door middel van een elektrische schok.

In 2020 is met de Hartstichting de doelstelling afgesproken om 450 AED's op 350 stations te plaatsen. Zo dragen ProRail en NS bij aan een landelijk dekkend AED-netwerk.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers