Nieuwe 'kegels' bij spoorbrug Heerhugowaard

Nieuws

13 mei 2025

Gemiddelde leesduur: {time} minuut Gemiddelde leesduur: {time} minuten

ProRail en de provincie Noord-Holland nemen samen nieuwe maatregelen om de spoorbrug over de Westerweg (N242) in Heerhugowaard beter te beschermen tegen aanrijdingen. Vanavond worden er aangepaste waarschuwingskegels opgehangen aan de hoogteportalen.

Verbeterde exemplaren

Aanrijdingen door te hoge vrachtwagens zorgen regelmatig voor schade aan de spoorbrug én verstoringen van het treinverkeer tussen Alkmaar en Heerhugowaard. De eerder geplaatste kegels werkten niet zoals gehoopt en bleken zelfs gevaar voor weggebruikers op te leveren. Daarom plaatst ProRail in overleg met de provincie nieuwe, technisch verbeterde exemplaren. De nieuwe kegels zijn gemaakt van lichter kunststof (polyurethaan) in plaats van staal, maar voldoen wél aan alle gewichtseisen. Ook de ophanging wordt aangepast. We gebruiken sterkere kettingen, waarmee we de kans verkleinen dat een kegel losraakt bij een aanrijding. 

We hangen de waarschuwingskegels een paar centimeter hoger dan 4,00 meter, zodat vrachtwagens wat marge hebben. De wettelijke doorrijhoogte voor de spoorbrug blijft echter 4,00 meter. Vrachtwagens hoger dan dat, zijn in overtreding. Dit staat ook duidelijk aangegeven bij de spoorbrug. De hoogteportalen met kegels zijn een laatste waarschuwing voor vrachtwagenchauffeurs voordat ze onder de spoorbrug doorrijden. Ze worden in de nacht van 13 op 14 mei bij het noordelijke en zuidelijke hoogteportaal geplaatst.

Elke aanrijding door een te hoge vrachtwagen zorgt voor schade, vertraging en frustratie.

Harro Homan regiodirecteur bij ProRail

Let op de limiet

We vragen chauffeurs en transportbedrijven om alert te zijn op de hoogte van hun voertuig. De spoorbrug is geschikt voor verkeer tot maximaal 4,00 meter hoog. Door vooraf te controleren, voorkomen we samen veel ellende. “We nemen deze maatregel om de brug te beschermen, ook al voldoet hij aan alle bouwvoorschriften”, zegt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. “We hopen écht dat dit nu effect heeft, want de brug heeft eronder te lijden en de reiziger nog veel meer. Elke aanrijding door een te hoge vrachtwagen zorgt voor schade, vertraging en frustratie. Dat willen we samen aanpakken.”

Deze maatregel is extra belangrijk omdat de Westerweg (N242) op dit moment fungeert als omleidingsroute. Aan de zuidkant van Heerhugowaard bouwt ProRail een spooronderdoorgang bij de Zuidtangent. Dat doen we in opdracht van gemeente Dijk en Waard, Tijdens de bouw is de Zuidtangent afgesloten voor al het verkeer. Deze werkzaamheden duren tot mei 2026.

Structurele oplossing

Naast tijdelijke maatregelen onderzoeken we ook een structurele oplossing. De vervanging van de spoorbrug staat nu gepland voor 2039. Samen met de gemeente Dijk en Waard en de provincie Noord-Holland verkennen we of dit moment naar voren kan worden gehaald.

Dit doen we als onderdeel van de bereikbaarheids- en verkeersveiligheidsaanpak van de Multimodale Ring Alkmaar, die noodzakelijk is vanwege de grote woningbouwopgave in dit deel van Noord-Holland. Doel is om in samenhang met andere projecten tot een integrale aanpak en financiering te komen, waarvan het versnellen van de vervanging van de spoorbrug een belangrijk onderdeel is.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers