Oefenen met quadbikes op het spoor

Incidentenbestrijders van ProRail oefenden maandag 19 november op goederenemplacement IJsselmonde in Rotterdam met een nieuw reddingsvoertuig dat zij kunnen gebruiken op de Hogesnelheidslijn (HSL). Het gaat om het zogenoemde secundair langstransport. In gewone mensentaal: een quadbike op spoorwielen. Het voertuig is dit jaar officieel in gebruik genomen.

Groeneharttunnel

De quadbike wordt gebruikt als redmiddel als zich een ernstig ongeluk voordoet in de Groeneharttunnel, op het tracé van de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam. Op het verste punt staat de trein op 26 meter diepte en drie kilometer van de dichtstbijzijnde nooduitgang. Als er dan gewonden zijn, komen de incidentbestrijders met een vrachtwagen waarin twee quads met ieder twee karretjes staan. Gewonde reizigers worden op de quads en de karretjes in veiligheid gebracht. Per karretje kunnen we maximaal twee gewonden en een begeleider meenemen en op de quad passen nog eens drie mensen (inclusief bestuurder en begeleider). Dat betekent dat we per rit vijf gewonden naar de nooduitgang kunnen brengen.

Kleine kans

De kans dat zoiets gebeurt is uiterst klein, maar we moeten er wel op voorbereid zijn. Tot dit jaar hadden we daarvoor een oude vrachtwagen, die minder mensen kon meenemen. Overigens kunnen de quads ook elders worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan de Moerdijkbrug.
 

Gepubliceerd op