Officiële start project Opwaardering Maaslijn

Nieuws

25 juni 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

De schop is in de grond! Vandaag, op woensdag 25 juni, gaven ProRail, vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Provincie Limburg en al onze partners het officiële startsein voor de opwaardering van de Maaslijn. Na jaren van intensieve voorbereidingen beginnen nu echt de bouwwerkzaamheden aan deze belangrijke spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond.

De Maaslijn

De Maaslijn is een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland. Dagelijks reizen hier zo’n 22.000 mensen. Er is nu weinig ruimte om vertragingen of verstoringen goed op te vangen. Dat gaat veranderen. 
Samen met de Provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland, het mministerie van Infrastructuur en Waterstaat, reizigersvervoerder Arriva, verschillende gemeenten en aannemer Swietelsky Rail Benelux werkt ProRail aan een toekomstbestendige Maaslijn. Het doel: een betrouwbare dienstregeling, meer comfort voor de reizigers, betere overstapmogelijkheden en duurzamer reizen.

Wat gaan we doen?

  • Elektrificatie: het hele traject krijgt bovenleiding en onderstations voor stroomvoorziening.
  • Extra sporen: in Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver komt een tweede spoor. Zo kunnen treinen elkaar makkelijker passeren.
  • Sneller rijden: bochten in het spoor worden ruimer gemaakt en in Mook, Cuijk en Boxmeer komen hogesnelheidswissels.
  • Veiligheid: we verbeteren ruim 20 overwegen.

Sterke samenwerking

ProRail Projectmanager Christiaan Caan: “De opwaardering van de Maaslijn is een prachtig voorbeeld van wat je samen kunt bereiken. Dankzij de sterke samenwerking met de Provincies, de verschillende gemeenten, het ministerie en onze aannemer zetten we nu echt stappen richting een toekomstbestendige spoorlijn. Daar mogen we met z’n allen trots op zijn. Samen maken we er een sterke verbinding van.”

Officiële handeling

Voor ieder van de aanwezige bestuurders was er vandaag ruimte om wat te vertellen over hun bijdrage en betrokkenheid bij het project. In aanwezigheid van alle genodigden drukten daarna de gedeputeerden van de drie Provincies Jasper Kuntzelaars, Stijn Smeulders en Klaas Ruitenberg samen met plaatsvervangend directeur Openbaar Vervoer en Spoor Bonny Donders, regiodirecteur van Arriva Michiel Cusell, CEO van Swietelsky Niek Lentink en regiodirecteur ProRail Dimitri Kruik, de rode knop in. Hiermee gaven ze symbolisch het startsein en onthulden het eerst geplaatste bovenleidingportaal bij het spoor.

  • Regiodirecteur ProRail Dimitri Kruik, regiodirecteur Arriva Michiel Cusell, gedeputeerde Jasper Kuntzelaars, CEO van Swietelsky Niek Lentink, projectmanager Christiaan Caan, gedeputeerde Klaas Ruitenberg, plaatsvervangend directeur Openbaar Vervoer en Spoor Bonny Donders en gedeputeerde Stijn Smeulders bij de officiële start van het project
    Regiodirecteur ProRail Dimitri Kruik, regiodirecteur Arriva Michiel Cusell, gedeputeerde Jasper Kuntzelaars, CEO van Swietelsky Niek Lentink, projectmanager Christiaan Caan, gedeputeerde Klaas Ruitenberg, plaatsvervangend directeur Openbaar Vervoer en Spoor Bonny Donders en gedeputeerde Stijn Smeulders bij de officiële start van het project
  • Projectmanager Christiaan Caan, regiodirecteur ProRail Dimitri Kruik, regiodirecteur Arriva Michiel Cusell, gedeputeerde Jasper Kuntzelaars, gedeputeerde Klaas Ruitenberg, plaatsvervangend directeur Openbaar Vervoer en Spoor Bonny Donders en gedeputeerde Stijn Smeulders trappen het project af met een druk op de knop
    Projectmanager Christiaan Caan, regiodirecteur ProRail Dimitri Kruik, regiodirecteur Arriva Michiel Cusell, gedeputeerde Jasper Kuntzelaars, gedeputeerde Klaas Ruitenberg, plaatsvervangend directeur Openbaar Vervoer en Spoor Bonny Donders en gedeputeerde Stijn Smeulders trappen het project af met een druk op de knop
  • regiodirecteur ProRail Dimitri Kruik, gedeputeerde Jasper Kuntzelaars, gedeputeerde Klaas Ruitenberg, gedeputeerde Stijn Smeulders en woordvoerder ProRail Lotte Kaatee bij de opening
    regiodirecteur ProRail Dimitri Kruik, gedeputeerde Jasper Kuntzelaars, gedeputeerde Klaas Ruitenberg, gedeputeerde Stijn Smeulders en woordvoerder ProRail Lotte Kaatee bij de opening
  • Projectmanager Christiaan Caan
    Projectmanager Christiaan Caan

Sneller en duurzamer

“Met de opwaardering van de Maaslijn zetten we een belangrijke stap naar duurzaam en betrouwbaar openbaar vervoer in deze regio", zegt Thierry Aartsen, staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu. "Goed dat we nu echt meters maken, samen met de Provincies, de gemeenten, ProRail, Swietelsky en Arriva. Het is een mooi voorbeeld van hoe we met innovatie en goede samenwerking werken aan een toekomstbestendig spoor. Zo wordt reizen sneller, comfortabeler én beter voor onze leefomgeving.”

“Een robuuste dienstregeling, betere aansluitingen en meer comfort, daar worden de duizenden dagelijkse reizigers op de Maaslijn blij van en daar doen we het voor:, zegt regiodirecteur Dimitri Kruik van ProRail. “En: elektrische treinen stoten geen CO2 uit. Zo dragen we concreet bij aan een beter milieu.”

Werkzaamheden

De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd. Eerst het noordelijke deel tussen Nijmegen en Venlo, daarna het zuidelijke deel tot Roermond. Eind 2027 rijdt de eerste elektrische trein over de vernieuwde Maaslijn.

Op de hoogte blijven?

We begrijpen dat de werkzaamheden soms hinder kunnen geven. Daarom zorgen we voor duidelijke en eerlijke informatie. Swietelsky heeft voor de opwaardering van de Maaslijn een eigen projectpagina ingericht. Op deze pagina lees je meer over de planning van werkzaamheden, de voortgang, geplande (verkeers-)hinder, bijzondere momenten en de mensen achter het werk. Ook vind je er diverse mogelijkheden om in contact te komen en op de hoogte te blijven van de werkzaamheden.

Naar de projectpagina van Swietelsky Naar de projectpagina van Swietelsky

Opwaardering Maaslijn

Met ongeveer 22.000 reizigers per dag is de Maaslijn een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland en de drukste regionale spoorlijn in Limburg. Als er een vertraging ontstaat kan deze niet worden ingelopen en verstoringen kunnen niet worden opgevangen omdat treinen alleen op stations kunnen passeren. Met de realisatie van dit project komt hier verandering in.

Meer over dit project Meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers