Onderdoorgang in Raalte krijgt steeds meer vorm
Nieuws
De contouren van de nieuwe onderdoorgang in Raalte zijn al goed zichtbaar. De afgelopen twee maanden is aannemer Dura Vermeer druk bezig geweest met grondwerkzaamheden en betonstorten. Het is toewerken naar het hoogtepunt: het inschuiven van de onderdoorgang in mei.
Een nieuwe verbinding
De onderdoorgang in Raalte is een nieuwe noord-zuidverbinding in het stationsgebied, dat een flinke metamorfose ondergaat. Fietsers en voetgangers kunnen straks veilig onder het spoor door. De onderdoorgang verbindt ook de twee toekomstige zijperrons met elkaar en sluit aan op de Monumentstraat.
Het voorbouwen gebeurt op het werkterrein aan de noordkant van het station. De tunnelmoot is het grootste onderdeel. Dit is het gedeelte waar de spoorlijn op ligt en fietsers en voetgangers doorheen kunnen. De moot is 30 meter lang, zes meter breed, 4,5 meter lang en weegt in totaal 130 ton.
Zuidzijde flink veranderd
De zuidzijde van station Raalte is al flink veranderd. Een deel van het huidige P+R-terrein is opgebroken en de oude fietsenstallingen zijn verwijderd. De nieuwe inrichting wordt steeds beter zichtbaar. De fietsenstalling wordt op de nieuwe plek weer opgebouwd. Ook zijn er op meerdere plekken keerwanden geplaatst. Dat zijn wanden die hoger gelegen grond op z'n plek houden.
Van 10 tot 26 mei rijden er geen treinen van, naar en via Raalte. Dan wordt 24 uur per dag aan het spoor en de stations Raalte en Heino gewerkt. De tunnel wordt op zondagavond 11 mei vanaf 20.30 uur ingereden. Dura Vermeer plaatst een kijkplatform op station Raalte voor alle geïnteresseerden die een kijkje willen komen nemen. Het platform is bereikbaar vanaf het nieuw aangelegde pad. Dit pad begint bij het stationsgebouw.
Aanpassingen in Raalte
We doen het nodige op station Raalte. Zo leggen we twee zijperrons aan in plaats van het huidige middenperron. Er komt een nieuw stationsplein en de fietsenstalling wordt opgewaardeerd, net als het P&R-terrein voor auto's.
Meer nieuws
-
Eerste auto's door nieuwe onderdoorgang Nunspeet
19 april 2025
-
Eerste trein over gloednieuwe spoorbrug bij Amsterdam Centraal
8 april 2025
-
Mijlpaal in Heerhugowaard: Spoordek ligt op zijn plek
24 maart 2025