Operatie bouwkuip Groningen, hoe staan we ervoor?

Nieuws

3 augustus 2023

Tijd voor een update vanuit de Groningen Spoorzone. We blikken terug op het werk dat de afgelopen tijd is verricht. Zo heeft de badkuip inmiddels een bodem. Hierdoor verandert de badkuip langzaam weer terug in een bouwkuip. Daarnaast krijgt het buschauffeursverblijf een Gronings tintje en wordt het seinhuis toekomstbestendig gemaakt.

Klaar voor de stort? Go!

De afgelopen weken werkte aannemer Strukton Civiel verder aan de bouwkuip achter het stationsgebouw. In de week van 17 juli werd het onderwaterbeton gestort. Dit wordt de vloer van de bouwkuip. In een periode van vijf dagen is er in 33 uur ruim 2.600 kubieke meter beton gestort. Dat gebeurde onder water, om de wanden van de bouwkuip van constante druk te voorzien.

Duikers controleerden of het beton zich gedroeg zoals het hoorde. Nu alle beton op de juiste plek ligt, moet het uitharden. Dit gebeurt tussen nu en maandag 7 augustus. Dan start het leegpompen van de badkuip om er weer een bouwkuip van te maken. 

Buschauffeursverblijf gehuld in gele steentjes

Denk je aan Groningen, dan denk je aan ‘t Peerd van Ome Loeks, d’Olle Grieze en misschien zelfs aan de gele steentjes in de binnenstad. Die lijn trekken we ook in het stationsgebied door. Want het buschauffeursverblijf krijgt een gele gloed. Dit doen we door de buitenwanden van het verblijf met gele bakstenen te metselen.

  • De bouwkuip vol water om de wanden van de bouwkuip van constante druk te voorzien
    De bouwkuip vol water om de wanden van de bouwkuip van constante druk te voorzien
  • Je staat hier in de toekomstige voetgangerspassage onder de sporen door
    Je staat hier in de toekomstige voetgangerspassage onder de sporen door
  • Dit platform maakt ruimte voor het spoor en de perrons
    Dit platform maakt ruimte voor het spoor en de perrons
  • Het buschauffeursverblijf in aanbouw
    Het buschauffeursverblijf in aanbouw
  • De Groninger gele steen
    De Groninger gele steen
  • Het seinhuis wordt behandeld om het weer toekomstbestendig te zijn
    Het seinhuis wordt behandeld om het weer toekomstbestendig te zijn

Seinhuis klaar voor de toekomst

In het voorjaar van 2022 zijn het seinhuis en de passerelle een stuk opgeschoven. Dit was nodig omdat op hun oude plek de nieuwe voetgangerspassage wordt gebouwd. Het seinhuis en de passerelle staan nu gestald op een tijdelijke parkeerplaats op perron 3. Hierdoor heeft de aannemer gelijk de kans om ze op te knappen.

De staalconstructie vertoont roestplekken en de buitenkant heeft een grote opknapbeurt nodig. Dat gebeurt nu. We doen dit door het metaal te behandelen met een primer. De kleur van de primer is niet de definitieve kleur. Het seinhuis en de passerelle krijgen uiteindelijk een diepe donkergroene kleur.

Werkzaamheden

Vanaf maandag 31 juli wordt het wat rustiger op de bouwplaats vanwege de vakantieperiode. Het werk ligt dan niet helemaal stil, want de voorbereidingen voor het leegpompen van de bouwkuip worden getroffen. Als die leeg is, kunnen we ook de scheidingswand tussen beide bouwkuipen opbreken. Hierdoor maken we er één gigantische bouwkuip van. Deze werkzaamheden gaan beginnen na de bouwvak. Dit is vanaf maandag 21 augustus 2023.

Groningen Spoorzone

Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst. Naast toegangspoort tot de regio wordt het station een van de visitekaartjes van de stad.

Lees over dit project Lees over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers