Opluchting met nieuwe ophaalbruggen in Weesp

Einde in zicht van megaklus

Reizigers kunnen na dit weekend opgelucht ademhalen. Want met het overbruggen van 20 meter Vechtbrug bij Weesp wordt de laatste hand gelegd aan verbetering van de treinverbinding tussen Schiphol/Amsterdam en Noord-Nederland. Onderdeel van het 900 miljoen euro kostende spoorproject OV SAAL.

Eindfilm OV SAAL - infra klaar

Stille bruggen

De Vechtbruggen bij Weesp zijn misschien wel de drukst bereden beweegbare spoorbruggen van Nederland. Er rijden vanaf eind dit jaar meer treinen, tot 40 treinen per uur (!), waarvan 37 reizigerstreinen in de spits en 3 goederentreinen. Voor de omwonenden, die er onder meer in woonboten, pal naast wonen, wordt de brug daarom geluidsarmer gemaakt. Ook kan de brug dan sneller omhoog en omlaag.

OV SAAL: 3 miljoen manuren maken meer treinen mogelijk

Met het vervangen van deze 20 meter lange spoorbruggen over de Vecht, worden de laatste meters spoorvernieuwing gedaan van het project OV SAAL korte termijn, zoals het voluit heet. Er werden sinds 2010 ruim 3 miljoen manuren in gestoken, 3 miljoen kilo staal, 60 kilometer aan spoorstaven en 40 kilometer aan nieuwe bovenleiding. Heel mooi te zien in de film over het hele project.
 
Het project maakt mogelijk dat er meer treinen tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad kunnen rijden. Eind dit jaar zijn dat er vier per uur extra in de spits. Daarmee verbetert de verbinding tussen die steden, maar ook voor de reizigers die tussen Noord-Nederland en de Randstad reizen.

Totale vernieuwing druk spoortraject 

OV SAAL bestond als project uit een aaneenrijging van mijlpalen. De drukke spoorcorridor werd telkens in stapjes, veelal in weekenden, verbeterd. Zoals de nieuwe spoorbrug over de Amstel, fly-overs bij knooppunt Riekerpolder, de bouw van de Schinkelbrug, nieuwe keersporen en wissels in Almere, 8 kilometer spoorverdubbeling tussen Schiphol en Duivendrecht, uitbreiding van station Amsterdam RAI en werk aan zestien viaducten die zijn gesloopt en vervangen, al dan niet in combinatie met vervanging, uitbreiding en stiller maken.

Weekendwerkzaamheden 5 en 6 november

Het betekende ook vijf jaar hinder voor treinreizigers, automobilisten, omwonenden, fietsers, scheepvaart en luchtverkeer. Komend weekeinde is dat voor veel van hen de laatste keer. Er kunnen geen treinen rijden op zaterdag 5 en zondag 6 november omdat op ingenieuze wijze met behulp van vijzels en pontons de zogenoemde brugvallen van de Vechtbruggen eruit worden gevaren en vervangen.
 
Als alles goed gaat, rijden de treinen maandagmorgen weer. Met ingang van de nieuwe dienstregeling in december van dit jaar, rijden dan ook de extra treinen. Overigens is er nog wel ander werk dan spoorwerk voor project OV SAAL. Komende maanden wordt nog hard doorgewerktbijvoorbeeld aan de opbouw van de geluidsschermen in Almere.
 

Gepubliceerd op

Vechtbruggen