Opsporingsteams paraat: mogelijk oorlogsresten in de Amersfoortse grond
Nieuws
In Amersfoort wordt zeven weken lang dag en nacht gewerkt. Tijdens deze werkzaamheden staan opsporingsteams met metaaldetectors paraat. In de grond kunnen namelijk ontplofbare oorlogsresten liggen. Niels van der Lee, vakspecialist bij ProRail, weet hier meer van. “Amersfoort was tijdens de Tweede Wereldoorlog veelvuldig doelwit van luchtaanvallen.”
Opsporingsteams
In Amersfoort worden onder meer wissels, kabels en leidingen vervangen en een opstelspoor verlengd. Ook de ballast wordt vernieuwd. En daarvoor moeten we diep de grond in. Je komt dan in grond die sinds de Tweede Wereldoorlog niet ‘geroerd’ is. De kans is aanwezig dat daar ontplofbare oorlogsresten in de grond liggen. Denk aan bommen, raketten, granaten of boordgeschut.
Niels: “Amersfoort was tijdens de oorlog een belangrijk doelwit van luchtaanvallen. Bovendien is daar een Duitse munitietrein ontploft. Daarom staan gespecialiseerde opsporingsteams klaar om die niet-geroerde grond te onderzoeken voordat we daar gaan graven.”
Gespecialiseerde opsporingsteams staan klaar om grond te onderzoeken voordat we daar gaan graven.
Hoe?
Hoe dat gaat, weet Niels. “De aannemer graaft de bovenste niet-verdachte laag grond af. Vervolgens vindt laagsgewijs detectie plaats door het opsporingsteam. Zo gaan ze na of er mogelijk explosieven in de grond liggen. Als ze iets vinden, graven ze er voorzichtig naartoe en meten ze het object."
"Dat hoeft overigens geen explosief te zijn, het kan ook gaan om bijvoorbeeld een spoorbout of een aardpen. Gaat het wel om een munitie-artikel? Dan wordt het werk stilgelegd en gekeken naar onder meer het type explosief en de ontsteker. Vervolgens wordt het explosief geplaatst in een beveiligde container en overgedragen aan de EOD.”
Nog niets gevonden
Hoewel Amersfoort dankzij de geschiedenis ‘verdacht’ gebied is, zijn er vooralsnog geen ontplofbare oorlogsresten gevonden. Wel kwam een bodemplaat van een Duitse geschutgranaat boven water. De rest van de granaat ontbrak. Volgens Niels was de bodemplaat mogelijk een restant uit de ontplofte munitietrein. Inmiddels vinden de werkzaamheden in Amersfoort wat verder van de perrons plaats. “Daar ligt waarschijnlijk meer ongeroerde grond. En dan stijgt de kans dat we toch iets aantreffen.”
Oud nieuws
De grond onder ons spoor ligt, soms letterlijk, bomvol schatten uit het verleden. In de historische podcasts van Oud nieuws brengt Joost Prinsen het verleden tot leven aan de hand van archeologische vondsten bij het spoor. Luister mee en neem een retourtje verleden.
Meer nieuws
-
Duurzaam onderstation bij Hilversum feestelijk opgeleverd
24 oktober 2024
-
Plaquette voor ontplofte trein in Schagen
12 september 2024
-
Betonnen spoorbrug Oostertoegang geploft
7 augustus 2024