Bodemonderzoek
Als spoorbeheerder nemen we de verantwoordelijkheid om zorgvuldig om te gaan met archeologische resten in de bodem.
Voordat wij ergens bouwen, onderzoeken we of er waardevolle voorwerpen in de grond zitten.
Direct naar de inhoud.
De grond onder ons spoor ligt, soms letterlijk, bomvol schatten uit het verleden. In de historische podcasts van Oud nieuws brengt Joost Prinsen het verleden tot leven aan de hand van archeologische vondsten bij het spoor. Luister mee en neem een retourtje verleden.
ProRail wil met dit soort initiatieven de historische verhalen op en rond het spoor ontsluiten en bewaren, terwijl we de mobiliteit in Nederland verbeteren.
Het spoor is een stille getuige van vaderlandse geschiedenis. Neem nou de Zeeuwse Lijn. Dit traject tussen Vlissingen en Roosendaal ligt er al meer dan 150 jaar. We vertellen het verhaal van drie generaties en hoe het spoor de geschiedenis verbond.
Het is een spannend boek: bij werkzaamheden op station Leeuwarden vindt Ernie tussen het puin een oude fles. Een fles met briefjes erin. Uit 1891. En dan begint het verhaal eigenlijk pas echt.
Loopgraven, een ontplofte munitietrein en een gesneuvelde piloot. Bij voorbereidingen op de bouw van een onderdoorgang in het Achterhoekse Almen, stuitten archeologen van ProRail op een bijzonder verhaal.
Archeoloog Jantien is uitgelaten als ze bij werkzaamheden in Tricht stuit op de resten van een bijl van ruim 3.600 jaar voor Christus. Zo’n vondst is zeldzaam en geeft een mooi kijkje in de geschiedenis.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.