Prestaties Zeeuwse Lijn flink verbeterd

Nieuws

16 mei 2025

Gemiddelde leesduur: {time} minuut Gemiddelde leesduur: {time} minuten

De prestaties op de Zeeuwse Lijn zijn in de eerste vier maanden van 2025 flink verbeterd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Sinds de start van de nieuwe dienstregeling op 15 december kwam 95,8 procent van alle treinreizigers binnen Zeeland op tijd aan (maximaal 5 minuten vertraging). Een jaar eerder was dat 86,7 procent.

Lastig jaar

2024 was een lastig jaar op het Zeeuwse spoor: er waren verschillende snelheidsbeperkingen vanwege verzakkingen. Het afgelopen jaar heeft ProRail een aantal maatregelen genomen om de kwaliteit van het Zeeuwse spoor te verbeteren. Het aantal uitgevallen treinen daalde fors: van 4,2 procent in de eerste maanden van 2024 tot 1,2 procent een jaar later.

Aanpak storingen en verzakkingen

Door hevige regenval eind 2023, ontstonden er verzakkingen op de Zeeuwse lijn tussen Vlissingen en Roosendaal. Hierdoor ondervonden reizigers in Zeeland veel hinder. ProRail is aan de slag gegaan met de verzakkingen. Zo is onder andere het ballastbed opgeschud. Hiermee is de ligging van het spoor gestabiliseerd. Daarnaast hebben we sensoren geplaatst die verzakkingen detecteren. Daarmee merken we verzakkingen sneller op en kunnen preventief onderhoud uitvoeren.

Ook de uitval van treinen is flink gedaald. Naast de verbeteringen aan het spoor, wist NS de uitval door problemen aan treinen en met personeel omlaag te krijgen.

Blijven investeren

Dimitri Kruik, directeur Regio Zuid bij ProRail: “Het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan het verbeteren van de Zeeuwse lijn. En dat zien we terug in de prestaties. Ook de komende jaren blijven we investeren in het Zeeuwse spoor, in nauwe samenwerking met de provincie Zeeland, gemeenten en vervoerders. Hierdoor verbeteren we stap-voor-stap de betrouwbaarheid en het reiscomfort voor de Zeeuwse reizigers.”

“We zijn blij dat ProRail de problemen op het Zeeuwse spoor zo voortvarend heeft aangepakt”, zegt Magdalena Piotrowska, regiodirecteur Zuid van NS. “Daardoor is de treindienst flink verbeterd. Wij gaan ondertussen verder met het verbeteren van de dienstregeling. In 2022 is er al een extra trein per uur bijgekomen en het is ook mogelijk om sneller van of naar de Randstad te reizen. Volgend jaar komt er een directe verbinding met de Brabantse steden.”

Duurzame bovenleidingen

Ook in 2025 investeert ProRail in de Zeeuwse lijn. We vernieuwen 90 kilometer aan bovenleiding, waarbij we gebruikmaken van nieuwe duurzame materialen. Hiermee wordt de kans op breuken en storingen kleiner en de betrouwbaarheid verbeterd. Daarnaast maken we in 2025 meer gebruik van de stopmachine die het spoor er weer netjes strak bij legt en de meettrein die verzakkingen kan detecteren.

Nieuwe dienstregeling

Ook landelijk zijn de eerste ervaringen met de nieuwe dienstregeling van NS positief. Ondanks enkele flinke uitdagingen zoals werkzaamheden aan het spoor en een kwetsbare hogesnelheidslijn (HSL), kwam 91,6 procent van de reizigers in de eerste drie maanden op tijd aan (maximaal 5 minuten vertraging).

Om de punctualiteit te vergelijken met eerdere jaren, gebruiken NS en ProRail de ‘reizigerspunctualiteit’. Dit is het percentage reizigers dat op tijd kwam met een marge van 5 minuten. Sinds 1 januari 2025 hebben NS en ProRail met het ministerie afgesproken dat de punctualiteit met een marge van 3 minuten en 10 minuten wordt gemeten.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers