ProRail blij met test automatische trein van NS

ProRail is blij met het nieuws dat de Nederlandse Spoorwegen gaan testen met Automatic Train Operation (ATO). Dat is een 'automatische treinpiloot' waarmee ProRail in samenwerking met Arriva, Stadler en de Provincie Groningen sinds begin 2019 testen mee uitvoert. In 2018 is dit ook op de Betuweroute succesvol uitgeprobeerd met medewerking van Alstom en goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding. De automatische treinpiloot moet er in de toekomst voor zorgen dat er nog meer treinen kunnen rijden op het huidige spoornetwerk.

Test met automatisch rijdende reizigerstrein in Groningen hoopvol

Er moeten meer treinen rijden

Het wordt steeds drukker op het spoor. En dat betekent dat er de komende jaren méér treinen over het bestaande spoor moeten rijden. Geautomatiseerd rijden kan hiervoor een slimme en innovatieve oplossing zijn. Daarom voeren wij samen met partners diverse tests uit met automatisch rijdende treinen. De eerste proeven vonden in 2018 plaats op de Betuweroute en daarna hebben we ook testen gedaan in de provincie Groningen. 

Nu nog zonder, maar straks mét reizigers

ProRail test het systeem de komende periode opnieuw in samenwerking met Stadler, Arriva en de provincie Groningen. We gaan meten wat de resultaten zijn van ATO op bijvoorbeeld de aankomsttijden, de nauwkeurigheid van stoppen en het energieverbruik. Het testen gebeurt tussen de stations Groningen en Buitenpost. Deze testen zijn een opmaat naar de eerste test met reizigers. We willen dan onderzoeken hoe zij het rijden onder ATO beleven.

Efficiënt, duurzaam en punctueel

Geautomatiseerd rijden heeft veel verschillende voordelen, waaronder:

•    Efficiënter gebruik van het spoor: geautomatiseerd rijden zorgt ervoor dat treinen op een veilige manier dichter op elkaar kunnen rijden. Daardoor is meer treinverkeer mogelijk. 
•    Duurzaamheid: treinen die (deels) automatisch bestuurd worden rijden gelijkmatiger. En dat bespaart energie.
•    Punctualiteit: doordat computersystemen treinritten kunnen monitoren, wordt een treinrit voorspelbaarder en betrouwbaarder. En daardoor rijden automatisch bestuurde treinen stipter.

Automatic Train Operation

Geautomatiseerd rijden wordt ook wel Automatic Train Operation (ATO) genoemd. ATO wordt ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. Die niveaus worden aangeduid met Grade of Automatisation (GoA). Hoe hoger het niveau, hoe meer geautomatiseerd wordt. ATO kent de volgende 4 niveaus:

•    GoA 1: De machinist rijdt en wordt ondersteund door beveiligings- en adviessystemen.
•    GoA 2: Een automaat rijdt, maar de machinist blijft verantwoordelijk. 
•    GoA 3: De machinist hoeft niet in de stoel te zitten en kan andere taken vervullen.
•    GoA 4: Er is geen personeel aanwezig in de trein. Bij noodsituaties wordt van buitenaf ingegrepen.

Het niveau van de voorgenomen proeven die ProRail uitvoert is GoA 2. De machinist draagt hierbij de volledige verantwoordelijkheid.

Gepubliceerd op