ProRail bouwt eerste modulaire onderstation in Nederland

Nieuws

1 juli 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

De eerste modules voor het eerste modulaire onderstation van Nederland zijn vandaag, op dinsdag 1 juli, geplaatst. Dit circulaire en duurzame onderstation staat langs het spoor in Den Haag Noord.

Kortere bouwtijd en minder hinder

Een onderstation is een soort elektriciteitsgebouw langs het spoor. Hierin wordt de stroom van de netbeheerder omgezet naar de bovenleiding om treinen te laten rijden. De nieuwe onderstations bouwen we op uit modules, die vooraf op een andere locatie worden gebouwd en getest. Deze werkwijze heeft veel voordelen. Plaatsing is sneller én de omgeving ondervindt minder overlast door een kortere bouwtijd. Ook ligt het treinverkeer minder lang stil.

Door de gebouwen op te bouwen uit circulaire en/of biobased materialen zijn ze duurzaam inzetbaar. De modules kunnen blijvend worden ingezet. Door de standaardisatie is geen lang vergunningstraject nodig en afhankelijk van de wens van de gemeente kunnen verschillende gevels worden geplaatst.

80 modulaire onderstations in 10 jaar

Dit eerste modulaire onderstation in Den Haag Noord is een grote stap in de ambities van ProRail om meer gestandaardiseerd, efficiënt en duurzaam te werken. ProRail beheert zo’n 1500 technische gebouwen in Nederland, variërend in grootte die voornamelijk bestaan uit beton en metselwerk.

Veel van deze gebouwen moeten worden vervangen omdat ze verouderd zijn. Het doel is om 80 modulaire en circulaire onderstations te realiseren in de komende 10 jaar. Het gaat dan om zowel vervanging, als nieuwsbouw. Het modulaire onderstation is ontwikkeld in samenwerking met Movares en aannemer K_Dekker, die het onderstation ook bouwt.

  • Het modulaire onderstation wordt gebouwd door aannemer K_Dekker
  • Dit eerste modulaire onderstation is een grote stap in de ambities van ProRail om meer gestandaardiseerd, efficiënt en duurzaam te werken
  • Het modulaire onderstation staat langs het spoor in Den Haag Noord

Modulaire en circulaire gebouwen

ProRail beheert circa 1500 onbemande railgebonden gebouwen (RGG). Deze gebouwen zijn cruciaal voor het spoor en huisvesten alle techniek die nodig is om treinen te laten rijden. ProRail staat voor een grote vervangingsopgave van deze RGG en ontwikkelt daarvoor een nieuw modulair gebouw.

Lees meer over dit programma

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers