: Modulaire en circulaire gebouwen

We maken onze technische gebouwen, bij ProRail beter bekend als railgebonden gebouwen modulair, circulair, energieneutraal en fauna-inclusief. In totaal staan er zo'n 1500 van deze technische gebouwen langs het spoor in Nederland. De nieuwe generatie modulaire en circulaire gebouwen draagt bij aan onze ambities op het gebied van duurzaamheid. Daarbij maakt dit het spoor meer toekomstbestendig.

Startdatum
2018
Einddatum
2023

Ambities

ProRail wil in 2030 energieneutraal zijn en in 2050 volledig circulair en CO2-neutraal bouwen. Daarvoor is een nieuwe generatie van duurzame technische gebouwen nodig, die nu volop in ontwikkeling is. Deze gebouwen zijn cruciaal voor het spoor en huisvesten alle techniek die nodig is om de treinen te laten rijden. Denk bijvoorbeeld aan spanning op de bovenleiding, telecom en sturing van seinen, wissels en overwegen.

Prototype

ProRail heeft een eerste prototype ontwikkeld voor modulaire en circulair technische gebouwen. Dit prototype staat op de binnenplaats van het hoofdkantoor van ProRail in Utrecht. Het gebouw is gemaakt van biobased- en circulaire materialen en dient als proeftuin voor de verdere ontwikkeling. Elke professional die met technische gebouwen te maken heeft, is welkom om te zien hoe een duurzame toekomst voor allerlei technische gebouwen haalbaar is. In Waarder (Zuid-Holland) komt straks het eerste modulaire en circulaire onderstation van ProRail. In april 2023 wordt dat gebouw in gebruik genomen.

  • Het raamwerk van het circulaire gebouw wordt in elkaar gezet
    Het raamwerk van het circulaire gebouw wordt in elkaar gezet
  • Het prototype in aanbouw
    Het prototype in aanbouw
  • Dit prototype staat op de binnenplaats van het hoofdkantoor van ProRail
    Dit prototype staat op de binnenplaats van het hoofdkantoor van ProRail
  • Op het dak is sedum gelegd
    Op het dak is sedum gelegd

Ontwerp

Technische gebouwen kunnen straks opgebouwd worden uit één of meer modules die als legostenen worden gekoppeld. Zo ontstaat een compleet gebouw. In de loop der tijd zullen grote technische componenten vervangen moeten worden. Het is dan niet meer nodig om het hele gebouw aan te passen of te vervangen. Het is alleen nog een kwestie van module met oude techniek eruit en module met nieuwe techniek erin. 

Het circulaire en fauna-inclusieve karakter van het gebouw komt terug in het organische gevelontwerp. De gevelbekleding kan worden aangepast, zowel het patroon als de kleur, zodat het gebouw altijd past in de omgeving. Hoewel het gebouw uit verschillende modules is opgebouwd heeft het een doorlopende gevel. Van de buitenkant ziet het er dus uit als één gebouw.

Dit levert het op

Met dit concept besparen we enorm veel CO2. Nu kunnen we al ruim 80% besparing halen ten opzichte van onze huidige gebouwen. In de komende jaren willen we dit percentage richtig de 100% proberen te brengen. Daarnaast zorgt het ervoor dat we makkelijker steeds meer treinen over het spoor kunnen laten rijden. We passen dan eenvoudig de modules aan of we voegen modules toe. Ook dragen deze gebouwen bij aan een duurzamere leefomgeving voor de aanwezige fauna, dankzij nestkasten en groene daken.

Grote markt

In het recente verleden zijn er diverse initiatieven geweest om modulair óf circulair te bouwen. ProRail vindt het tijd om modulair en circulair te combineren, zodat al onze (duurzaamheids)ambities samenkomen. Met dit programma laten we zien dat dit ook écht kan. ProRail staat ervoor open om samen met marktpartijen dit concept verder te ontwikkelen. Het concept is ontwikkeld voor de zogenaamde railgebonden gebouwen van ProRail, maar is ook geschikt voor andere technische gebouwen. De markt is dus groot.

Meer over dit onderwerp

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers