ProRail CEO: 'Investeringen in Europees spoor alleen maar urgenter'

Nieuws

Gepubliceerd op 10 juni 2020 - Laatste update: 8 september 2020 17:52 uur

Europese spoorbeheerders moeten nauwer samenwerken om tot een netwerk van internationale reizigerstreinen te komen. Dat zei CEO van ProRail John Voppen vandaag tijdens een bijeenkomst van de koepel van Europese spoorbeheerders EIM. Voppen werd er verkozen tot vice-president van de brancheorganisatie.

De directeuren van vijftien Europese spoorbeheerders waren woensdag bijeen om te praten over de crises waar de Europese Unie zich op dit moment in bevindt. Zowel de covid-19 pandemie als de economische problemen die daarop volgden hebben grote impact op de levens van miljoenen Europeanen. Tegelijkertijd wordt er in Europees verband gewerkt aan een ambitieus herstelplan van honderden miljarden en wil de Europese Commissie met de Green Deal in tien jaar tijd 1000 miljard euro uitgeven om klimaatverandering tegen te gaan. 

Ook reizigersvervoer in de Green Deal

Deze ontwikkelingen bieden kansen voor het spoor. De Europese spoorbeheerders gaven aan dat goederenvervoer per spoor onmisbaar is in tijden van crisis en dat het daarom goed is om te zien dat de goederentreinen de afgelopen maanden door zijn blijven rijden. Ze bieden de Europese Commissie bovendien aan om naast goederentreinen ook reizigerstreinen op te nemen in de Green Deal. Onlangs deed ProRail al een soortgelijke oproep aan de Europese Unie. Uit onafhankelijk onderzoek dat ProRail liet uitvoeren blijkt namelijk dat er maar liefst twee tot acht miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar kan worden bespaard als reizigers binnen Europa meer voor de trein kiezen in plaats van voor het vliegtuig. Door personenvervoer per spoor in de Green Deal op te nemen kan het Europese spoornetwerk sneller worden verbeterd waardoor het aantrekkelijker wordt om - ook internationaal - voor reizen per trein te kiezen.

“Investeringen in infrastructuur zijn door de pandemie en economische crisis alleen maar urgenter geworden,” zegt Voppen. “Als spoorbeheerders zitten we met zowel onze nationale overheden, als de Europese Commissie om tafel. Samen kunnen we ervoor zorgen dat er meer in duurzame infrastructuur wordt geïnvesteerd. Zo geven we niet alleen een boost aan de Green Deal, maar kunnen we ook bijdragen aan het economisch herstel.” Volgens de ProRail CEO is het tijd voor een duurzame integratie van Europese spoornetwerken.

Europees spoornetwerk

De oproep komt in een week dat er veel over het Europese spoornetwerk wordt gesproken. Donderdag 4 juni gaven 25 Europese landen in een gezamenlijke verklaring aan om samen te willen zorgen voor meer internationale reizigerstreinen. Vervolgens riepen vijf Nederlandse provincies in een brandbrief op om werk te maken van een snellere internationale treinverbinding naar Duitsland. Donderdag spreekt Eurocommissaris Frans Timmermans in de Tweede Kamer over de Green Deal, waarin dus ook reizigerstreinen een belangrijke rol moeten gaan krijgen. 

Om een robuust Europees spoornetwerk te krijgen en de frequentie van treinreizen te kunnen verhogen is goede samenwerking tussen alle Europese landen essentieel. Op het huidige spoor is wel ruimte om vaker internationale treinen te laten rijden, maar er zijn nog te veel verschillende spoorsystemen in Europa. Daardoor is het internationale treinverkeer nog niet optimaal, met lange reistijden als gevolg. Ook kan de internationale trein door de hoge prijs van de treinkaartjes vaak niet concurreren met een goedkopere vliegreis.

OV Toekomstbeeld voor Europa

Geïnspireerd door de Green Deal van eurocommissaris Frans Timmermans pakt ProRail graag door met een OV Toekomstbeeld voor Europa, uiteraard in samenwerking met de betreffende Europese landen. In Nederland is zo’n OV Toekomstbeeld eerder al succesvol gebleken. Het laat zien welke ambities alle samenwerkende OV-partijen omarmen om er vervolgens met daadkracht voor te zorgen dat ze ook worden waargemaakt. Om internationaal treinverkeer aantrekkelijk te maken moeten landen niet meer alleen binnen hun grenzen denken, maar vooral ook over de grens.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers