Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 23 december 2021
ProRail en NS zijn gezamenlijk kernlid geworden van het Europees onderzoeksprogramma Europe’s Rail Joint Undertaking (EU Rail), de opvolger van het Europese onderzoek- en innovatieprogramma Shift2Rail.
ProRail en NS zien grote mogelijkheden in deze Europese ontwikkeling en treden daarom gezamenlijk op als vertegenwoordigers van de Nederlandse spoorsector. Na het tekenen van de overeenkomst zijn de partners NS en ProRail samen Founding Member en zullen ze deelnemen aan de eerste bestuursvergadering op 21 december.
De Europese Commissie en de Europese spoorwegsector starten het programma gezamenlijk op en zetten Europese subsidies in voor spoorinnovaties. Het doel is om doorbraken voor de toekomst te realiseren. Zo moet het programma helpen om verschillende Europese spoorsystemen beter op elkaar te laten aansluiten, om capaciteitsgroei op het spoor na 2030 te faciliteren en om vervoer via het spoor goedkoper en aantrekkelijker te maken.
De beoogde innovaties van EU Rail gaan ook helpen om het nationale Toekomstbeeld OV te realiseren. Het kernlidmaatschap is voor de duur van tien jaar en valt onder het brede programma Horizon Europe dat eindigt in 2031. Een aantal Nederlandse kennispartners – zoals TU Delft, TNO en Deltares – heeft de intentie uitgesproken om aan dit programma mee te werken.
EU Rail bestaat uit twee pijlers: een innovatiepijler en technologiepijler waarin wordt gewerkt aan de ontwikkeling van technologische vernieuwingen en systeemsprongen binnen Europa en aan manieren om deze vernieuwingen snel te standaardiseren.
In de innovatiepijler willen de kernleden samen met andere Europese spoorbedrijven innovaties ontwikkelen. Denk aan slimme modellen die met behulp van kunstmatige intelligentie treinen bijsturen op basis van actuele reizigersaantallen. Of aan het verder ontwikkelen van Automatic Train Operation (ATO), het gebruik van data bij het onderhoud van treinen, vermindering van geluid en trillingen, vernieuwingen om rangeren en grensoverschrijdend goederenvervoer beter te faciliteren, en ook het klimaatbestendig maken van spoorconstructies.
24 mei 2022
7 september 2021
26 maart 2019
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.