ProRail gebruikt voortaan kwartsloze ballast bij alle spoorprojecten
Nieuws
Vanaf 1 januari 2026 gebruikt ProRail alleen nog kwartsloze ballast bij spoorprojecten. De afgelopen jaren heeft ProRail gezocht naar steengroeves die kwartsloze ballast leveren. Met een nieuw gecertificeerde groeve in Turkije en 6 groeves in Duitsland is er nu voldoende aanbod om alle spoorprojecten met kwartsloze ballast uit te voeren.
Kwartsloos gesteente
Sinds 2022 geeft de Nederlandse Arbeidsinspectie aan dat de wet- en regelgeving vereist dat enkel kwartsloze ballast mag worden toegepast, zodat spoorwerkers beter beschermd zijn tegen schadelijk stof. Destijds waren er onvoldoende groeves die kwartsloze stenen leverden die aan onze eisen voldoen.
Het vinden van kwartsloos gesteente is een uitdaging. Steengroeves testten niet standaard op kwarts en we zijn het eerste land dat kwartsloze spoorballast eist. ProRail nam daarom maatregelen om stofvorming te beperken en ging actief op zoek naar nieuwe leveranciers. Tegelijkertijd bespraken we met de Arbeidsinspectie de risico’s van een tekort en we spanden een bodemprocedure aan tegen de Arbeidsinspectie omdat lopende en geplande spoorprojecten door een acuut ballasttekort in de knel zouden komen.
Wat is kwarts?
Bij werkzaamheden met ballast komt fijnstof vrij en dat brengt gezondheidsrisico’s voor spoorwerkers met zich mee. Langdurige blootstelling aan fijnstof kan leiden tot ernstige longaandoeningen, en wanneer het stof kwarts bevat kan het leiden tot longkanker.
Maatregelen voor stof en kwarts
Om stofvorming tijdens en voorafgaand aan ballastwerkzaamheden te beperken nemen we een aantal maatregelen:
- Ballast wordt al in de groeve gewassen en in depots natgehouden.
- Het aantal (overslag)handelingen met ballast is beperkt.
- We plaatsen minder ballastdepots bij projecten en waar we ze plaatsen zijn ze kleiner en ligt de ballast minder hoog opgetast.
- Samen met aannemers hebben we blijvende aandacht voor het juiste gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.
Kwartsloze toekomst
Inmiddels voeren we de meeste (meer dan 80 procent) werkzaamheden al ‘kwartsloos’ uit. Vanaf 1 januari 2026 beschikken we over voldoende kwartsloze ballast voor alle projecten. Met de Arbeidsinspectie zijn afspraken gemaakt over wat we moeten doen als er door omstandigheden toch onvoldoende kwartsloze ballast zou zijn.
ProRail heeft daarom de bodemprocedure ingetrokken. John Voppen, CEO ProRail: “Ik ben blij dat we er met de Arbeidsinspectie samen in geslaagd zijn de continuïteit van ons werk aan het spoor te waarborgen, terwijl we tegelijkertijd de veiligheid van onze spoorwerkers verder hebben kunnen vergroten.”
Blijvend aandacht
Stofbeperking en adequate persoonlijke bescherming van spoorwerkers vragen blijvend de aandacht van de spoorbranche. ProRail werkt hier continu aan, samen met de Stichting railAlert.
Meer nieuws
-
ProRail antwoordt op vragen van BNN/VARA Zembla
8 april 2021
-
Testperiode flitscamera’s bij overwegen duurt langer
8 mei 2025
-
Bijgewerkt Meer aanrijdingen op overwegen in 2024 dan jaar ervoor
14 februari 2025