ProRail gunt Movares contract voor Zuidwestboog Meteren

Nieuws

Gepubliceerd op 14 april 2022

Spoorbeheerder ProRail en ingenieursbureau Movares hebben gisteren een contract ondertekend voor de realisatie van de Zuidwestboog Meteren. De start van het project is april 2022 en in 2029 maken de treinen volgens de planning van de nieuwe spoorboog gebruik.

Meer treinen

Tussen Meteren en Boxtel gaan meer treinen rijden en deze toekomstige boog maakt het mogelijk om treinen vanaf de Betuweroute naar het zuiden af te laten buigen. Het project Zuidwestboog Meteren vormt onderdeel van de PHS Corridor Goederenroutering Zuid-Nederland. Tussen de haven van Rotterdam en het zuiden van het land gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom wordt bij het Gelderse Meteren tussen de Betuweroute en de A2 een extra, dubbelsporige boog gebouwd om goederentreinen vanaf de Betuweroute te laten aftakken naar het zuiden.

Door de Zuidwestboog bij Meteren benutten we de Betuweroute en maken we meer ruimte voor goederenvervoer. Een deel van de Betuweroute komt door de nieuwe spoorboog 60 meter verder naar het noorden te liggen. Het bestaande geluidsscherm komt hier terug. De nieuwe spoorboog kruist de Betuweroute en de A15 bovenlangs met spoorviaducten en er komt een spoorviaduct over het spoor van Utrecht naar Eindhoven.

  • Riet Schroven, directeur projecten ProRail en Sander Eijgenraam, CEO bij Movares onderteken het contract
    Riet Schroven, directeur projecten ProRail en Sander Eijgenraam, CEO bij Movares onderteken het contract
  • Alle genodigden voor de ondertekening aan tafel
    Alle genodigden voor de ondertekening aan tafel

Aandacht voor samenwerking

De Zuidwestboog bij Meteren is een project waarbij extra aandacht wordt gegeven aan de samenwerking tussen partijen. Succes meten we niet alleen af aan de kwaliteit van de opgeleverde producten, maar óók aan de manier van samenwerking tussen de partijen. Dit jarenlange project begint dan ook met een traject van 100 dagen waarin, op basis van gelijkwaardigheid en eigenaarschap, de samenwerking wordt vormgegeven. De samenwerking komt tot uiting in de aanbesteding, het contract en in de uitvoering van de opdracht. Dit is een vrij unieke manier van werken, die ProRail sinds enige tijd voor een aantal grote projecten inzet. Movares heeft een aantal van deze projecten in uitvoering.

Een bijzonder contract

Tegenwoordig willen we de verantwoordelijkheid om een project succesvol af te ronden niet meer over de schutting naar de aannemer gooien maar deze als ProRail, gelet op de complexiteit en het risico, bij onszelf houden. Dit betekent dat we kennis om een project tot een goed einde te brengen via een aanbesteding in huis moeten halen: “Hiermee waren de contouren voor dit contract geboren” aldus Alberto Sneeuw, tendermanager bij ProRail.

Alberto noemt de overeenkomst met Movares een bijzonder contract: “Het is een van de vele saillante markeringen van het steeds meer afscheid nemen van het vroegere ‘markt tenzij’-inkoopbeleid. Eens was de markt creatiever en efficiënter, was privatisering het antwoord op alle publieke kwalen. Sindsdien heeft de markt zichzelf in de vingers gesneden en zijn wij ook wijzer geworden bij het spoor. Tegenwoordig is het motto meer ‘met de markt’ meebewegen.”

Maarten Mulder, projectmanager bij ProRail,  aan het woord.
Maarten Mulder, projectmanager bij ProRail, aan het woord.

ProRail verbetert

Bij de evaluatie van de aanbesteding, die nagenoeg is afgerond, overheersen positieve gevoelens. Maarten Mulder, projectmanager bij ProRail, stelt: “Het heeft lang geduurd om tot een aanbesteding te komen maar het resultaat mag er wezen. Het proces vraagt dan ook niet om een een-op-een herhaling bij komende trajecten, maar heeft concrete leerpunten opgeleverd waar we op voort kunnen bouwen.”

CEO van Movares, Sander Eijgenraam, is trots dat zijn bedrijf deze opdracht mag uitvoeren: “De boog bij Meteren is een belangrijke schakel in het goederentransport per spoor, een duurzame wijze van transport die steeds belangrijker wordt. De lange samenwerking met ProRail, waarbij veel aandacht is voor de werkrelatie en zoveel disciplines vereist worden, maken dit tot een extra interessant project voor alle betrokken partijen.”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers