ProRail introduceert nieuw sein

Nieuws

16 november 2022

Een hele generatie machinisten is vertrouwd met één soort sein waarvan je er ruim 10.000 langs het Nederlandse spoor vindt. Nu introduceert ProRail het Nieuwe Generatie Sein. De eerste zes vind je naast de sporen bij Meteren, tussen Geldermalsen en Zaltbommel.

Zichtbaar en betrouwbaar

In de afgelopen zeventig jaar veranderde er heus weleens wat aan de Nederlandse seinen - de gloeilampen werden vervangen door ledlampen en de onderliggende techniek werd gemoderniseerd - maar in het oog springende vernieuwingen zijn nooit doorgevoerd. Daarvoor is het nu tijd. Het nieuwe sein is er als paal-, portaal- en dwergsein. Het neemt minder ruimte in, is beter zichtbaar en betrouwbaarder.

ProRail werkt sinds 2018 aan de ontwikkeling van dit nieuwe generatie sein. Dat deden we in nauw overleg met diverse stakeholders, waaronder de vervoerders. De seinen zijn getest met machinisten om het ontwerp verder te verbeteren.

  • De eerste nieuwe seinen werden in het donker geplaatst
  • De eerste nieuwe seinen werden in het donker geplaatst
  • De eerste nieuwe seinen werden in het donker geplaatst
  • De eerste nieuwe seinen werden in het donker geplaatst
  • De eerste nieuwe seinen werden in het donker geplaatst
  • De eerste nieuwe seinen werden in het donker geplaatst

Eerste seinen geplaatst

De eerste zes nieuwe generatie seinen zijn nu geplaatst op de A2 corridor in Meteren. Dat is een geschikte plek om laatste ervaringen bij een grotere groep machinisten op te halen. Er rijden zowel goederen- als reizigerstreinen langs. ProRail verzamelt in drie maanden tijd zoveel mogelijk reacties van rijdend personeel. Oplettende voetgangers kunnen het nieuwe sein trouwens ook spotten: het is goed zichtbaar vanaf viaduct Markkade.

Verlopen de proeven in Meteren goed, dan worden seinen die aan vervanging toe zijn voortaan verruilt voor dit nieuwe generatie sein. We verwachten tot 2024 enkele honderden nieuwe seinen op te hangen door heel Nederland.

Dit is er anders

  • Één lamp die groen, geel of rood schijnt. Het ‘huidige’ sein heeft drie losse lampen.
  • De kleur van het nieuwe sein is duidelijker en sneller zichtbaar.
  • Met maar één lamp is het sein compacter. 
  • De lichtsterkte is variabel. Zo is ook bij schemering, dichte mist, flinke regen en zonneschijn het sein goed zichtbaar.
  • Het nieuwe sein bestaat uit minder onderdelen, heeft minder onderhoud nodig en is dus duurzamer.
  • Een reflecterende rand maakt het sein beter zichtbaar in het donker.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers