ProRail sneller ter plaatse met blauw zwaailicht

ProRail is al jaren bevoegd om te rijden met optische- en geluidssignalen bij bepaalde incidenten op het spoor. Het is voor ProRail belangrijk dat chauffeurs zo goed mogelijk zijn opgeleid. Daarom is een nieuwe samenwerking opgestart met het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid (NIV).

Training: ProRail rijdt met optische- en geluidssignalen

ProRail met toeters en bellen naar incidenten toe

Je kent het gebruik van zwaailichten en sirenes vooral van de brandweer, politie en ambulance, maar de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft meer organisaties aangewezen voor het gebruik van de optische- en geluidsignalen. ProRail is ook bevoegd, maar is wel gebonden aan een paar belangrijke voorwaarden.

Wanneer mag ProRail met zwaailichten naar een incident toe?

Gevaarlijke stoffen en beknelling

De incidentbestrijders mogen met zwaailichten rijden als er een incident is met ‘acuut gevaar voor mens of milieu’. Je kunt denken aan goederenwagons waar gevaarlijke stoffen uit lekken. Als wij daar snel aanwezig zijn, kunnen we erger voorkomen door er een lekbak onder te plaatsen en kunnen we het lekken stoppen door een speciale kurk in de goederenwagon te plaatsen. 

En denk aan situaties waarin een persoon bekneld zit in een voertuig, bijvoorbeeld na een aanrijding tussen trein en auto. Omdat we vaak in het begin niet weten of een persoon echt bekneld zit, rijden we al direct met 'blauw-blauw' naar de plek van het incident. Hierdoor zijn we snel ter plaatse voor het optillen of verplaatsen van de trein wanneer nodig.

Extreme weersomstandigheden

Ook extreme weersomstandigheden kunnen een reden zijn om met spoed naar een incident te gaan. In veel treinen zitten geen ramen meer die je zelf kunt openen en sluiten, maar wordt er gewerkt met airconditioning. Dat is comfortabel als de trein functioneert, maar bij extreme kou of hitte kan de temperatuur in de trein snel veranderen als deze stil is gevallen. Voordat onderkoeling of oververhitting plaatsvindt willen we er dan zijn om mensen zo snel mogelijk en veilig uit de trein te krijgen.

Ontsporingen en botsingen 

We hopen natuurlijk niet dat het gebeurt, maar ook als er een trein ontspoort of treinen frontaal op elkaar botsen, gaan we met zwaailicht en sirene ter plaatse om te helpen met het evacueren van de reizigers. Ook verlenen we technische hulpverlening bij de trein, zoals het aarden van de bovenleiding, zodat hulpverleners veilig kunnen werken.

Verdachte personen en/of pakketjes

Daarnaast kun je denken aan verdachte pakketjes en/of personen in de trein of op een station. Onze Officier van Dienst wordt dan met spoed opgeroepen door de politie en eventueel de explosieve opruimingsdienst, zodat het incident veilig kan worden afgehandeld met zo min mogelijk hinder voor de treinreizigers en mensen in het station.

Dit zijn de duidelijk omschreven gevallen waarbij ProRail met toeters en bellen naar een incident mag rijden. Er zijn ook altijd andere situaties mogelijk waarbij spoed geboden is. Deze situaties worden ingeschat door de Meldkamer Spoor van ProRail.

Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid 

Het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid (NIV) is een kennis– en opleidingsinstituut, die praktijk gerichte trainingen geeft zowel op verkeersveiligheidscentra, als op de openbare weg. Een groot deel van de incidentenbestrijders van ProRail hebben al rijvaardigheidstraining achter de rug, maar met het NIV bieden we hen nu nog meer bagage. 

Het NIV leert hen onder andere:

  • Defensief rijden (ver vooruit kijken waardoor veel van onderstaande onderwerpen getest en aangeleerd worden) 
  • Voertuigcontrole
  • Stuurtechnieken, bochtentechniek
  • Remtechnieken (op verschillende wegdekken)
  • Waarneming, kijktechniek
  • Gevaarherkenning, anticiperen
  • Rijden met OGS
  • Negeren rood licht
  • Manoeuvreren
  • Rijden op bijzonder plaatsen (bijv. trambanen, busbanen vluchtstroken e.d.)
Gepubliceerd op