Test navigatietechnieken voor reizigers met een visuele beperking
Nieuws
ProRail test verschillende apps voor blinde en slechtziende reizigers, die het navigeren in stations makkelijker moeten maken. Dit doen we op Den Haag Centraal, in samenwerking met de Oogvereniging, Koninklijke Visio, Bartiméus en NS.
Makkelijk je weg vinden
Den Haag Centraal is een groot en complex station waar oriëntatie een probleem is. Omdat het een ‘kopstation’ is en er geen trappen naar perrons leiden, zijn er geen braillebordjes aanwezig op dit station. Indoor navigatie kan daarom een mooie toevoeging zijn.
Met de smartphone beproeven we of mensen die blind en slechtziend zijn zich met deze slimme navigatie-apps beter kunnen oriënteren in het station en vanuit daar hun weg kunnen vinden naar de perrons van trein, bus, tram of metro. Ook kijken we of deze slimme digitale indoor navigatietechniek in de toekomst de manier is om bijvoorbeeld toiletten beter vindbaar te maken voor reizigers met een visuele beperking. Dat kan ook door bijvoorbeeld een extra geleidelijn. De mogelijkheden zijn we nu aan het onderzoeken.
Slimme navigatietechnieken
De drie indoor navigatietechnieken die we mensen die blind en slechtziend zijn laten testen, werken met de camera of bluetoothverbinding van je smartphone. Zo is er een techniek die de omgeving vergelijkt met een vooraf gemaakte puntenwolk. Door beeldherkenning via de camera weet de app waar je bent en navigeert die je daarmee door het station.
Daarnaast testen we een techniek die werkt via bakens die een signaal uitzenden. Door bluetoothcontact tussen je smartphone en het baken weet de app waar je bent en navigeert de app je door het station. Ook testen we een navigatietechniek die werkt met stickers met een QR-kleurencode. Je smartphone herkent de code en berekent de afstand tot de code stickers. Op basis van die informatie navigeert de app je door het station.
Eén landelijk systeem
Tjebbe Ruskamp, projectmanager bij ProRail, is enthousiast. “We gaan de testresultaten goed bestuderen om te kijken of het de doelgroep eenduidig helpt en een goede aanvulling is. Bij de test wordt gekeken naar de bruikbaarheid van het systeem voor de doelgroep. Daarnaast zal gekeken worden naar de schaalbaarheid van het systeem. Het mooist zou zijn dat er één landelijk systeem is wat in het hele OV werkt. Vergelijkbaar met de OV-chipkaart. Daarnaast moet gekeken worden naar de kosten van het systeem en de mogelijkheid het systeem te beheren en te onderhouden.”
Het mooist zou zijn dat er één landelijk systeem is wat in het hele OV werkt.
90 kilometer geleidelijnen
ProRail heeft sinds 2017 alle stations in Nederland toegankelijk gemaakt voor mensen met een visuele beperking: 90 kilometer aan voelbare geleidelijnen is er in totaal aangelegd. Met deze veilige en eenvoudige voelbare en voorspelbare routegeleiding kunnen ze zich beter oriënteren en hun weg beter vinden in het station. Bij liften en trappen hangen braillebordjes die bijvoorbeeld vertellen naar welk perron een trap leidt.
Voorbereid op reis
Om goed voorbereid op reis te gaan zijn er meer dan 5.000 gesproken routebeschrijvingen van stations gemaakt die je kan vinden via NS.nl, zijn obstakels uit looproutes weggehaald en liggen voelbare stationsplattegronden in contrasterende kleuren op de tien grootste stations: Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Bijlmer Arena, Arnhem Centraal, Den Bosch, Zwolle, Leiden Centraal en op de centrale stations van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De kleinere thuiskaart is kosteloos op te vragen via ons contactformulier.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Vernieuwd Den Haag Hollands Spoor feestelijk geopend
1 oktober 2024
-
Lift en trap spoor 1-2 Amersfoort Centraal buiten gebruik
6 september 2024
-
Nieuwe lift Weesp bijna klaar, volgende in september
2 september 2024