ProRail zet sein op groen voor Zandvoort

Met een aantal technische ingrepen is het mogelijk om meer treinen te laten rijden naar Zandvoort rond de Formule 1 in 2020. Vakspecialisten van ProRail hebben een oplossing gevonden voor de huidige beperkingen op het traject tussen Haarlem en de badplaats. We zijn begonnen met de voorbereidingen om technische aanpassingen voor mei 2020 gereed te hebben.
Zandvoort formule 1 grand prix
Station Zandvoort aan Zee

Maatregelen in F1-tempo

Waar de nodige maatregelen normaal meerdere jaren in beslag kunnen nemen, doet ProRail het op dit traject letterlijk in Formule 1 tempo. ProRail ziet het belang in van een goede bereikbaarheid tijdens een uniek event voor Nederland waar heel veel toeschouwers onze trots Max Verstappen hopelijk als eerste over de finish zien rijden.

Met de maatregelen die worden genomen tussen Haarlem - Zandvoort is het spoor in de toekomst ook geschikt om structureel met meer treinen per uur te rijden buiten de F1-dagen om.

Er is meer vermogen nodig

Net als een Formule 1 auto heeft het spoor ook een goede motor nodig om de vele toeschouwers te kunnen vervoeren. Op dit moment worden de treinen op dit traject aangedreven door stroom met een capaciteit voor maximaal 4 treinen per uur. Deze 4 treinen worden ingezet tijdens drukke dagen waarop mensen graag het strand bezoeken. Op een normale dag rijden er op het traject maximaal 2 treinen per uur. 

Door onder meer extra kabels aan te leggen tussen het onderstation en de bovenleiding wordt het mogelijk om meer vermogen van en naar de bovenleiding te krijgen. Dit is nodig om overhitting te voorkomen wanneer er meer dan 4 treinen per uur gaan rijden. Daarnaast worden de piekbelastingschakelaars gekoppeld bij de onderstations. Dit voorkomt dat de 'stoppen' doorslaan bij een hoge belasting. Met deze maatregelen is het mogelijk om de treindienst uit te breiden.

Extra maatregelen

In het Formule 1 weekend houdt ProRail extra storingsploegen achter de hand om eventuele verstoringen meteen op te lossen. Daarnaast wordt samen met de gemeente Zandvoort en NS onderzocht of het mogelijk is de capaciteit van station Zandvoort tijdelijk uit te breiden. Met de aanleg van een tijdelijk perron of het creëren van een extra in- en uitgang van het station, kunnen reizigers mogelijk sneller in- en uitstappen. Goede crowdmanagement is erg belangrijk om de grote groep reizigers snel in goede banen te leiden. 

Overwegen liggen langer dicht

Op het traject Haarlem - Zandvoort liggen drie overwegen. Op het moment dat er meer treinen gaan rijden liggen de spoorbomen vaker en langer dicht. ProRail is met de gemeente in overleg over extra toezicht ter plaatse. Langere dichtligtijden kunnen mogelijk ook gevolgen hebben voor de routes van toeschouwers en hulpdiensten. Daar zal goed naar worden gekeken. Ook omliggende stations zullen straks meer reizigers te verwerken krijgen. ProRail onderzoekt nog of hier maatregelen nodig zijn om de veiligheid van reizigers te waarborgen.

Bereikbaarheidsplan

Als de techniek van de lijn Zandvoort - Haarlem is opgewaardeerd kunnen er veel meer reizigers per trein naar de Grand Prix van Zandvoort. Het succes valt of staat daarnaast met een goed bereikbaarheidsplan van de Grand Prix organisatie en de gemeente Zandvoort. Hiermee kunnen de reizigersstromen verdeeld worden over verschillende vervoerstypes en tijden. 

De meest duurzame Grand Prix ter wereld

ProRail zet zich graag samen met onder andere de Grand Prix Zandvoort, de gemeente Zandvoort, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de NS in om de Nederlandse Grand Prix de duurzaamste Grand Prix ter wereld te laten worden door het aanbieden van een betrouwbare en duurzame manier van vervoer per spoor.

Gepubliceerd op