Andere oorzaken storingen
Aanrijdingen of schade door wegverkeer komen minder vaak voor, zoals onlangs de aanrijding met een vrachtwagen bij Meteren. Toch vormen ze nog steeds 13,8 procent van de incidenten. Daarnaast zijn er ook veel incidenten en soms aanrijdingen met dieren langs het spoor, ongeveer acht procent. Verder is er nog een reeks aan andere factoren die samen bijna 20 procent van de hinder veroorzaken, zoals brand, vandalisme en (koper)diefstal.
Storingen in de categorieën proces (zoals uitgelopen werkzaamheden) en weer (impact van extreem weer) vormen een kleiner aandeel, maar zijn evengoed ingrijpend voor de reiziger. Uitloop van werkzaamheden speelde bijvoorbeeld in september bij Hengelo en er was veel hinder van weersomstandigheden toen een boom bij Vught op het spoor viel.
Meer techniekstoringen
Het aantal techniekstoringen is de laatste jaren gestegen. Vooral wissels, treindetectie, spoorligging en energievoorziening veroorzaken deze storingen. We zien hier een aantal oorzaken. Zo zien we dat de manier waarop we ons klein onderhoud zouden moeten uitvoeren steeds minder goed past bij de contractvorm die we hiervoor gebruiken voor de samenwerking met onze aannemers. Dit leidt ertoe dat er een gat zit tussen het onderhoud wat het spoor nodig heeft en wat we daadwerkelijk doen.
Daarnaast zien we een daling van het aantal inzetbare monteurs van zeven procent, terwijl het werk toeneemt. Dit zorgt ervoor dat aanrijtijden van monteurs bij storingen langer zijn, omdat ze regelmatig van verder moeten komen.
Maatregelen
ProRail wil deze stijging van storingen met maatregelen op korte en lange termijn ombuigen, maar dat is een complexe opgave. We zien de volgende kansen:
- Op korte termijn richten breiden we het cameratoezicht op risicolocaties uit. Slimme camera's met beeldherkenning worden geplaatst om risicovol gedrag te signaleren en dit automatisch te melden voor gerichte opvolging. Daarnaast versnellen we de aanrij- en hersteltijden door betere afspraken met aannemers. Ook zetten we in op fysieke afscherming van het spoor om zoveel mogelijk aanrijdingen te voorkomen.
- Voor de langere termijn investeren we extra in data over de conditie van het spoor voor gerichter onderhoud. We ontwikkelen een nieuwe onderhoudsstrategie en contractvorm voor meer regie en rollen extra wisselmonitoring uit op kritische locaties. Daarnaast versterken we de samenwerking met gemeenten voor gebiedsgerichte aanpak van stations en verbeteren we de planning met aannemers om procesverstoringen structureel te beperken.