Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 2 juni 2020 - Laatste update: 8 september 2020 17:51 uur
Na weken van aangepaste treindiensten rijden reizigersvervoerders sinds vandaag, de ochtend van 2 juni, weer de maximale dienstregelingen. Een historische gebeurtenis: nooit eerder was na zo’n lange periode zo'n grote opstart nodig. ProRails verkeersleiding bereidde deze start daarom zorgvuldig voor.
Maandag 1 juni gaf ProRail definitief groen licht om de dienstregelingen van Arriva, Connexxion, Keolis, NS en Qbuzz op te starten. “We deden de dag ervoor zelf nog allerlei laatste checks,” zegt Officier van Dienst Spoor Marcel Snijders van ProRail-verkeersleiding. “Hoe ligt het spoor erbij en hebben we het roest er goed afgereden zodat sporen schoon zijn? En hebben vervoerders de treinen en personeel op de juiste plek staan?” Ook kijkt ProRail naar de weersomstandigheden en de situatie op de weg.
De trein is nog steeds alleen voor noodzakelijke reizen. Samen met andere OV-bedrijven roept ProRail reizigers op om drukte te mijden en zoveel mogelijk anderhalve meter afstand te houden op stations. We hebben de afgelopen weken een paar keer gezien dat het te druk was op perrons en in de trein, waardoor een trein niet kon vertrekken.
Als zoiets weer voorkomt komt de landelijke verkeersleiding van ProRail in actie. Dit komt vanuit het gezamenlijke controlecentrum van ProRail, het OCCR. Snel en adequaat ingrijpen is daarmee mogelijk. Ook houdt het OCCR rechtstreeks contact met de hulpdiensten en zijn er extra storingsploegen paraat gezet.
ProRail probeert bij oponthoud altijd al het treinverkeer buiten het probleemgebied in beweging te houden, zodat de verstoring niet als een olievlek uitbreidt. Daar komt als extra doel bij: het voorkomen van drukte. “Normaal gesproken heffen we een trein op om het treinverkeer weer zo snel mogelijk te hervatten,” vertelt Marcel. “Maar in dit geval betekent dat het op het perron ook een stuk drukker wordt. Dat proberen we te voorkomen.”
Aan de andere kant: als je een te volle trein door laat rijden, kan de drukte op het volgende station toenemen. Daar staan vaak al mensen te wachten. “We zullen dus altijd kijken naar wat het beste is, zowel voor de doorgang van treinverkeer als ook het voorkomen van te grote drukte.”
ProRail en vervoerders voerden maatregelen op stations door om reizigers te helpen anderhalve meter afstand te houden. Dit gebeurt door middel van afstandslijnen op drukke plekken. De coronamaatregelen staan bovendien op de informatieschermen. Waar nodig brengen we ze via omroepberichten onder de aandacht.
Samen met NS begint ProRail bovendien een proef met handdesinfectiemiddel op acht grote stations: Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Leiden, Eindhoven, Amsterdam Zuid en Nijmegen. Daar staan zuilen op een toegankelijke plek vóór de toegangspoortjes.
8 februari 2022
27 september 2021
16 februari 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.