Reisinformatieborden over op donkere modus
Nieuws
De reisinformatie op stations in Nederland ziet er vanaf nu anders uit. Op maandag 27 oktober springen alle digitale schermen met reisinformatie op stations en perrons in Nederland van lichte achtergrond naar de ‘donkere modus’. Op station Rotterdam Centraal gaven collega’s van NS en ProRail daarvoor de aftrap met een druk op de knop.
Beter leesbaar
Door de reisinformatie in een donkere modus te tonen, zijn de borden energiezuiniger en is de reisinformatie beter leesbaar voor een grotere groep reizigers.
Verschillende ontwerpen van de donkere modus zijn zorgvuldig getest in samenwerking met belangenverenigingen voor mensen met een visuele beperking. Daaruit bleek dat de donkere modus de informatie beter leesbaar maakt voor een grotere groep reizigers, bijvoorbeeld met een kleurenzienstoornis. De donkere achtergrond zorgt voor een rustiger beeld, waardoor het van verder weg te lezen is en het lezen minder vermoeiend is.
Duidelijkheid begint bij contrast. Door de goede contrasten hoef ik me visueel minder in te spannen om de juiste informatie te vinden.
Energiezuiniger
ProRail nam het initiatief om samen met NS te onderzoeken in hoeverre de reisinformatieschermen energiezuiniger gemaakt kunnen worden door over te stappen op de donkere modus. Doordat de lichtsterkte naar beneden kan, bespaart elk scherm nu zo’n 3 tot 4 procent energie, maar dat wordt meer. De schermen zijn namelijk aan vervanging toe en daarmee start ProRail volgend jaar.
Bob van Zwieten, vanuit ProRail verantwoordelijk voor de reisinformatieschermen: “Door vervanging van de schermen in combinatie met de donkere modus besparen we straks zo’n 30 procent op het energieverbruik. Een aanzienlijke hoeveelheid, als je weet dat we 3600 schermen op de stations hebben. Daarnaast zorgt de donkere achtergrond met heldere letters ervoor dat reizigers met een visuele beperking de reisinformatie sneller en beter kunnen zien. Toegankelijkheid en duurzaamheid gaan hier echt hand in hand.”
Contrast en lettertypes
Tijdens verschillende testdagen is de feedback van de ervaringsdeskundigen meegenomen. “Als Oogvereniging hebben we vooral aangegeven dat het juiste lettertype, lettergrootte en de contrasten gebruikt moeten worden,” zegt Ton van Weerdenburg van de Oogvereniging. “Door de kleuren zomaar om te draaien zou het contrast verkeerd uit kunnen komen.” Ook is het belangrijk dat de borden fotografeerbaar zijn. “Veel mensen met een visuele beperking maken een foto en vergroten dan het beeld, zodat ze het op hun eigen telefoon kunnen bekijken. Dan moet het bord op de foto niet wegvallen.”
Reizigers met een visuele beperking kunnen op het perron ook altijd gebruikmaken van de Perronwijzer app. Deze app kan de informatie op het perronbord tonen op de telefoon of voorlezen. Zo weten reizigers welke trein er voor hun neus staat. Ton: “De app is inmiddels voor veel mensen met een visuele beperking onmisbaar geworden bij het zelfstandig reizen met de trein.”
Innovaties op de borden
De donkere modus en het vervangen van de schermen zijn niet de enige innovaties die eraan komen op de reisinformatieborden. Binnenkort wordt de verstoringsinformatie op de borden in de stationshal (de balk onderaan) verduidelijkt. Ook worden testen gedaan om te kijken hoe voorzieningen in de trein, zoals fiets- en rolstoelplekken, kunnen worden getoond.
Meer nieuws
-
Nieuwe entree station Zwolle is als een baken in de stad
5 februari 2025
-
Op weg naar een emissievrije bouwplaats
19 juli 2023
-
Zo maken we stations energieneutraal
20 juli 2020