Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 6 november 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:47 uur
Onder leiding van Karel van Gils, directeur Assetmanagement van ProRail, werd het ERTMS Center op maandag 5 november feestelijk geopend. In het bijzijn van honderd gasten uit de spoorsector werd in de simulator de eerste trein 'onder ERTMS' van Lelystad naar Zwolle gereden.
Railcenter is dé plek waar de komende tijd de nieuwe ERTMS-technieken uitgebreid getest, beproefd en verbeterd worden. Dat gebeurt, net als tijdens de opening, samen met alle betrokken partijen: van leverancier tot gebruiker en van ProRail tot vervoerders. We werken op één centrale plek samen om tot de beste resultaten te komen.
Vóór het feestelijke openingsmoment spraken Mark Frequin (DG Mobiliteit), Anne Hettinga (CEO Arriva Nederland) en Pier Eringa (CEO ProRail) kort over de ambities op het spoor. De overheid, ProRail en de vervoerders zijn het over één ding in ieder geval eens: we moeten blijvend innoveren en investeren in mobiliteit op het spoor. De vraag naar duurzame mobiliteit neemt immers de komende jaren fors toe. En dus blijft vernieuwen en slim investeren nodig, in Nederland én in Europa.
Met de invoering van ERTMS zetten we een belangrijke stap in de digitalisering van het spoor. Wim Knopperts (programmadirecteur ERTMS) vindt dat de sleutel voor deze complexe opgave vooral ligt in de samenwerking. Met de komst van het ERTMS Center is er een plek waar die samenwerking ook concreet mogelijk wordt gemaakt.
Het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS biedt op termijn aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van het huidige ATB-systeem (automatische treinbeïnvloeding), dat uit de jaren zestig stamt. Met ERTMS wordt het spoor gedigitaliseerd. De machinist ziet straks in zijn trein op een scherm wat hij wel en niet kan doen. De trein ‘communiceert’ via ICT met de baan. Daardoor kan de remweg bijvoorbeeld veel nauwkeuriger berekend worden, wat meer ruimte geeft op het spoor.
Ook de veiligheid en punctualiteit gaan omhoog dankzij ERTMS. We maken de trein 'slimmer' zodat er minder treinbeveiligingsapparatuur in het spoor hoeft te zitten. Daardoor is er minder onderhoud aan het spoor nodig. Dit vergroot de capaciteit en vermindert de hinder voor reizigers. Met ERTMS heeft Europa straks één standaard voor treinbeveiliging. Met als gevolg dat reizigers- en goederentreinen makkelijker grenzen over kunnen gaan.
19 juni 2020
30 mei 2020
26 mei 2020
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.