Samen testen en doen: ERTMS Center Amersfoort feestelijk geopend!

Onder leiding van Karel van Gils, directeur Assetmanagement van ProRail, werd maandagmiddag 5 november symbolisch (virtueel) de eerste trein van Lelystad naar Zwolle “onder ERTMS” gereden in de simulator in het Railcenter in Amersfoort. Dat gebeurde in aanwezigheid van ruim 100 gasten uit de sector. Hiermee werd het ERTMS Center feestelijk geopend.
Opening ERTMS center

Railcenter is dè plek waar de komende tijd de nieuwe technieken van ERTMS uitgebreid getest  beproefd en verbeterd worden. Net als tijdens de opening gebeurt dat straks samen met alle betrokken partijen. Van leverancier tot gebruiker, van ProRail tot vervoerders.  Op 1 centrale plek waar samengewerkt wordt voor de beste resultaten.        

Slim investeren en blijvend vernieuwen

Vóór het feestelijke openingsmoment spraken Mark Frequin (DG Mobiliteit), Anne Hettinga (CEO Arriva Nederland), en Pier Eringa kort over de ambities op het spoor. Politiek, ProRail en vervoerders zijn het over één ding in ieder geval eens, we moeten blijvend innoveren en investeren in mobiliteit op het spoor. Want de vraag naar duurzame mobiliteit neemt de komende jaren fors toe. Dat betekent dat vernieuwen en slim investeren nodig blijft. Voor vervoerders en voor reizigers. In Europa en in Nederland.

Platform

Met de invoering van ERTMS zetten we een belangrijke en noodzakelijke stap in de digitalisering van het spoor. En dat kan alleen samen met alle partijen in de sector.  Wim Knopperts (programmadirecteur ERTMS) benoemt dat de sleutel voor deze complexe opgave vooral ligt in de samenwerking. Met dit ERTMS Center is er een platform waar die samenwerking ook concreet mogelijk wordt gemaakt.  En waar dus alle nieuwe technieken die bij ERTMS komen kijken uitgebreid en samen kunnen worden gebouwd en getest.  

ERTMS in het kort

ERTMS biedt op termijn aanzienlijke verbeteringen ten opzichte van het huidige ATB (Automatische Trein Beïnvloeding), dat uit de jaren zestig stamt. Met ERTMS wordt het spoor gedigitaliseerd. De machinist ziet straks in zijn trein op een scherm wat hij wel en niet kan doen. De trein ‘communiceert’ via ICT met de baan. Daardoor kan de remweg bijvoorbeeld veel nauwkeuriger berekend worden, wat meer ruimte geeft op het spoor. Ook de veiligheid en punctualiteit gaan omhoog dankzij ERTMS. We maken als het ware de trein “slimmer” zodat er minder treinbeveiligingsapparatuur in het spoor hoeft te zitten. Daardoor hoef je minder onderhoud aan het spoor buiten uit te voeren, wat ook weer de capaciteit vergroot en de hinder voor reizigers vermindert. Met ERTMS heeft Europa straks één standaard voor treinbeveiliging. Daardoor kunnen reizigers- en goederentreinen in de toekomst makkelijker grenzen overgaan. 

Gepubliceerd op