Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 5 december 2019 - Laatste update: 16 augustus 2020 16:14 uur
Een van zes overgebleven schuilhutjes die Nederlandse spoorwerkers in een ver verleden gebruikten, is donderdag 5 december in opdracht van ProRail overgebracht naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het is een gebouwtje gemaakt van spoormaterialen, dat herinnert aan oude tijden.
Tot op de dag van vandaag werken spoorwerkers bij nacht en ontij. Spoorwerkers houden het spoor veilig en zorgen dat reizigers en goederen weer snel door kunnen na een storing. Het is hard werken, maar het gebeurt nu wel veilig en met goede voorzieningen: een schaftkeet met verwarming en toiletten. En er is oog voor de arbeidstijden. Hoe anders was dat tot ver in de vorige eeuw.
Een aftands en verlaten schuilhutje van beton dat langs het spoor tussen Hilversum en Amersfoort stond, herinnert aan die oude tijden, waarin spoorwerkers bielzen en rails met brute kracht op hun plek moesten krijgen. Het was keihard en levensgevaarlijk werk. Om te schuilen voor de regen en een rustige plek te hebben om te schaften, bouwden spoorwerkers vaak hun eigen schuilhutjes langs het spoor. Een van de zes hutjes die al die jaren overeind bleven, is nu overgebracht naar het Spoorwegmuseum.
De hut is gemaakt van ‘splitbak-elementen’. Dit zijn prefab betonnen bogen die oorspronkelijk zijn bedoeld om een ovale bak op de grond mee te maken, waarin we grond of split bewaarden. Dit materiaal gebruikt we om de spoorbaan te onderhouden. De betonnen bogen zijn in Hilversum rechtop tegen elkaar aan gezet, waardoor een soort bovengrondse, korte tunnel ontstond.
Op basis van het betonijzer dat is gebruikt, is vastgesteld dat deze betonnen bogen tussen 1920 en 1960 zijn gemaakt. Het is nog onduidelijk wanneer de hut precies is gebouwd en door wie. Ook bestaat de mogelijkheid dat de hut is gebruikt om te schuilen tijdens beschietingen in de Tweede Wereldoorlog. Het Spoorwegmuseum roept mensen die meer weten over deze of andere schuilhutten langs het spoor, hierover contact op te nemen.
Medewerkers van BAM troffen het schuilhutje aan in de bossen bij Hilversum. Dat gebeurde tijdens werkzaamheden voor de aanleg van een busbaan langs het spoor (het project HOV 't Gooi, waarin ProRail samenwerkt met de provincie Noord Holland en BAM).
De laatste maand van 2019 is aangebroken. Het is het jaar waarin de spoorwegen in Nederland 180 jaar bestaan. Daarom blikken we tot 2020 terug op een aantal belangrijke momenten uit de spoorgeschiedenis. Bekijk hier de videoserie '180 jaar spoor: de historie'
19 juni 2020
30 mei 2020
26 mei 2020
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.