Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Schade aan de bovenleiding leidt soms tot ellenlange storingen op het spoor. Voorkomen daarvan staat hoog op het verlanglijstje van de spoorwereld. ProRail en NS houden nu een proef met een slimme camera. Met die camera zien we een probleem aankomen en dat maakt vroegtijdig ingrijpen mogelijk.
In oktober is de proef gestart met een camera bij de ingang van de Schipholtunnel. De ‘flitscamera’ maakt foto’s van alle stroomafnemers op de passerende treinen. Stroomafnemers maken tijdens het rijden voortdurend contact met de bovenleiding. De stroom die ze hiermee van de bovenleiding oppakken gebruikt de trein om te kunnen rijden.
Om schade voor te zijn voeren de vervoerders altijd al preventieve controle en onderhoud uit aan stroomafnemers. Evengoed pleegt ProRail inspectie en onderhoud aan de bovenleiding. Toch kan slecht weer of bijvoorbeeld ingewaaid materiaal schade veroorzaken. Als er defecten aan een stroomafnemer zijn kan de trein niet verder of kan schade aan de bovenleiding ontstaan. Ook ander treinverkeer op dat traject heeft daar dan last van. Dat levert hinder op voor reizigers. Dat willen we natuurlijk liever voorkomen.
Met de nieuwe slimme camera zien we defecten vóórdat ze hinder veroorzaken. Bij waarneming van onregelmatigheden brengt ProRail de vervoerder op de hoogte, zodat we het defect zo snel als mogelijk kunnen verhelpen en we schade en hinder voorkomen. De proef is een initiatief van ProRail en NS en wordt begeleid vanuit het Datalab van ProRail.
In de eerste fase van de proef wordt handmatig gezocht naar foto’s van stroomafnemers met schades. Op basis hiervan wordt het algoritme voor het automatisch herkennen van schades getraind.
In november signaleerden we op een foto een ontzet sleepstuk op een sprinter. Na melding bij NS is deze trein tijdig uit dienst genomen en is vervolgschade en hinder voor reizigers voorkomen. Het systeem heeft hiermee zijn nut al kunnen bewijzen.
Onderhoud aan de bovenleiding is een ander belangrijk wapen om breuken te voorkomen. Met innovatieve lasertreinen rijden we door het land om de bovenleiding door te meten. Daarnaast rijden momenteel twee reizigerstreinen van NS - als proef - rond met camera’s en trillingssensoren op het dak, om de conditie van de bovenleiding te inspecteren. Ook geldt er een strak onderhoudsregime en vervangen we onderdelen en rijdraden tijdig.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.