Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Treinen die over viaduct Zuidweg bij Rijpwetering op de hogesnelheidslijn (HSL) rijden, kunnen waarschijnlijk tot in 2025 niet de normale, maximale snelheid rijden. In het viaduct zijn constructiefouten ontdekt. Veiligheid staat voorop en daarom heeft ProRail enige tijd geleden al besloten de snelheid daar te verlagen naar 80 kilometer per uur.
De verwachting is nu dat de snelheid pas in 2025 weer opgehoogd kan worden naar 300 kilometer per uur. In de dienstregeling zullen ProRail en de vervoerders rekening moeten houden met deze snelheidsbeperking. We verwachten de snelheid in de loop van 2023 wel naar 160 kilometer per uur te kunnen verhogen.
De snelheidsbeperking komt door meerdere problemen. Zo is de constructie niet sterk genoeg. Ook de lassen zijn niet sterk genoeg, waardoor er bijvoorbeeld scheurtjes in het laswerk zijn ontstaan. Bij de HSL-Zuid is het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, in handen van Infraspeed BV. De HSL-spoorlijnen werden destijds gebouwd door Rijkswaterstaat, in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bij deze bouw is een verkeerde berekening gemaakt.
Daarnaast is de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Sinds de aanleg van de HSL - in 2009 - is het spoor acht centimeter horizontaal verplaatst. Deze verplaatsing is sinds de aanleg actief gemonitord, maar gaf nog geen aanleiding tot actie. In oktober 2022 werd duidelijk dat we niet langer met 300 kilometer per uur over het viaduct konden rijden. Daarop is besloten de snelheid te verlagen naar 80 kilometer per uur. Aanvullende onderzoeken naar de staat van het kunstwerk zijn toen gestart. Daarbij zijn de hiervoor genoemde oorzaken geconstateerd. In de buurt van het viaduct zijn nog negen andere viaducten op dezelfde wijze aangelegd. Deze worden nu ook onderzocht. Op deze viaducten mag 160 kilometer per uur gereden worden.
Onderzoek naar de oplossing van dit probleem is lastig. De vraag is bijvoorbeeld of de palen die in de grond zitten de kracht op het viaduct aankunnen wanneer er een trein op hoge snelheid overheen rijdt. Dit moet berekend worden met simulatieprogramma’s, want we kunnen niet in de grond kijken.
Vanwege de veiligheid moet dit heel nauwkeurig gebeuren en dat kost veel tijd. In de loop van 2023 verwachten we de snelheid te kunnen verhogen naar 160 kilometer per uur. Voor het rijden met 300 kilometer per uur zijn eerst ingrijpende herstelwerkzaamheden nodig.
De HSL (ook wel HSL-Zuid) is een bijzonder stuk spoor. ProRail is hier ‘hoofdbeheerder’ van. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV. ProRail heeft deze spoorlijn niet ontworpen of gebouwd. En wij dragen dus niet de dagelijkse zorg voor onderhoud.
15 december 2022
14 januari 2022
22 oktober 2021
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.