Start gezamenlijke pilot met waterstoftrein

Tijdens de Klimaattop Noord maakten ProRail, provincie Groningen, Arriva, Alstom en Engie bekend dat zij volgend jaar samen een proef doen met het rijden met een waterstoftrein. Het doel van deze proef is om te onderzoeken of waterstoftreinen een geschikte oplossing zijn voor de verduurzaming van het treinvervoer in Groningen.
De waterstoftrein van Alstom
De waterstoftrein van Alstom

De partners hebben de ambitie om de pilot te organiseren in het eerste kwartaal van 2020. De testen met de waterstoftrein worden 's nachts uitgevoerd op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Met deze proef willen de vijf betrokken organisaties meer praktijkervaring verzamelen.

Pilot

  • Het testen van de prestaties van de waterstoftrein van Alstom op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden.
  • Het testen van tanken van waterstof binnen een dienstregeling. Hoe gaat dit en welke invloed heeft dit tanken op de tijden van de huidige dienstregeling?
  • Onderzoeken wat er allemaal nodig is om toestemming te krijgen om in de reguliere dienstregeling met een waterstoftrein op het spoor in Noord-Nederland te mogen rijden.  

Waarom waterstoftreinen?

Deze pilot met de waterstoftrein is een nieuwe stap in het slimmer en groener maken van het openbaar vervoer. Wanneer de proef een succes is, heeft de provincie Groningen de ambitie om nieuwe treinen vanaf 2023 op waterstof te laten rijden.  

Samenwerking

Dit is een gezamenlijke pilot van de provincie Groningen, Arriva, ProRail, Alstrom en Engie. De intentieverklaring is ondertekend door:

Mw. Dorothé Wennekendonk, (regiodirecteur Noord-Oost, Prorail)

Mw. Fleur Gräper - van Koolwijk (gedeputeerde, provincie Groningen)

Dhr. Anne Hettinga (directeur, Arriva)

Mw. Thi-Mai Tran, (Customer Director HTM, RET & Provinces The Netherlands, Alstom) )

Dhr. Pieter de Jong (head of BD Hydrogen the Netherlands, Engie)

 
Gepubliceerd op