Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Vanaf december 2020 rijden er in de spits naast stoptreinen ook sneltreinen tussen Groningen en Winschoten. Hiermee gaan de reismogelijkheden in de spits van twee naar vier keer per uur. Met de extra treinen gaat de reis tussen de beide plaatsen ook sneller en zijn er voor reizigers meer zitplaatsen. Zo ontstaat er een nog betere verbinding tussen regio en stad. ProRail past hiervoor de sporen en stations aan. We verbeteren ook de veiligheid van overwegen op het traject. Komende week starten werkzaamheden bij station Zuidbroek.
Reizigers in de vijf extra treinen in de ochtendspits en in de acht treinen in de middagspits reizen tussen Groningen en Winschoten negen minuten sneller. De extra treinen stoppen op de stations Groningen Europapark en Scheemda. “Met deze investering zorgen we ervoor dat we regio en stad nog beter met elkaar verbinden. Zo maken we wonen in de regio en werken in de stad aantrekkelijker”, aldus Anton van Duuren, projectleider provincie Groningen.
Om de extra treinen te kunnen laten rijden zijn aanpassingen nodig aan sporen en stations. Projectmanager Martin Eikelboom (ProRail): “ProRail werkt aan meer ruimte voor treinen en reizigers op de stations Zuidbroek en Scheemda. En we veranderen seinen tussen Zuidbroek en Hoogezand-Sappemeer zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Met nieuwe wissels en aanpassingen aan spoorbeveiliging op diverse plekken kunnen treinen straks sneller rijden. Het werk vindt in een relatief korte periode van enkele maanden plaats en levert een groot resultaat op.”
Afgelopen juni is Strukton Rail begonnen met het voorbereidende werk langs de lijn. Vanaf maandag 14 september start het werk bij station Zuidbroek met weghalen van oude sporen die niet meer in gebruik zijn. In de periode van 10 t/m 19 oktober (herfstvakantie) werkt de aannemer dag en nacht op alle locaties. Er is dan geen treinverkeer mogelijk en Arriva zet bussen in.
We nemen tegelijkertijd een aantal overwegen mee. Als er meer treinen gaan rijden, moeten spoorkruisingen nog veiliger worden gemaakt. Bij vier overwegen plaatsen we extra beveiliging, zoals bijvoorbeeld overwegbomen en we heffen drie niet-actief beveiligde overwegen op.
ProRail, provincie Groningen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werken samen in dit project, dat onderdeel uitmaakt van Spoorplan Noord-Nederland. De Europese Unie financiert mee, aangezien de aanpassingen aan het spoor ook noodzakelijk zijn voor de toekomstige snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen; de Wunderline.
Meer weten over de sneltrein tussen Groningen en Winschoten? Bekijk dan de projectpagina.
21 september 2023
21 september 2023
14 september 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.