Startsein gegeven voor bouw spooremplacement Maasvlakte Zuid

Nieuws

13 oktober 2025

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

Het startsein voor de aanleg van het Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ) was vrijdag 10 oktober aanleiding voor een feestelijke bijeenkomst. Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux gaven dit startsein.

Meerdere fases

Dit deden zij in het bijzijn van afgevaardigden van de gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en het Europees Parlement. De eerste fase bestaat uit zes opstelsporen van 740 meter, met aansluitingen op de bestaande infrastructuur. Deze bundel wordt medio 2027 in gebruik genomen.

Na een periode van voorbereidende werkzaamheden door Swietelsky is nu officieel gestart met de aanleg van deze eerste bundel en de verschillende aansluitingen. Afhankelijk van de groei van het spoorgoederenvervoer volgen na 2027 nog drie bundels.

Noodzakelijk

De aanleg van het EMZ is noodzakelijk om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte naar het Europese achterland te kunnen faciliteren. De verwachting is dat de containeroverslag in de Rotterdamse haven komende jaren gaat toenemen. De import en export van containers is cruciaal voor bedrijven en consumenten in zowel Nederland als Europa en daarmee de Europese welvaart.

Deze steeds grotere stroom containers moeten we op een efficiënte manier van en naar het achterland te kunnen blijven. Daarom blijven Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en IenW investeren in duurzame en efficiënte spoorinfrastructuur.

  • Dit is een artistieke impressie van hoe het emplacement gaat worden in de toekomst. Credits beeld: Havenbedrijf Rotterdam
    Dit is een artistieke impressie van hoe het emplacement gaat worden in de toekomst. Credits beeld: Havenbedrijf Rotterdam

Cruciaal voor economie

Efficiënte en toegankelijke internationale treinverbindingen met korte transittijden zijn van cruciaal belang voor economie en maatschappij. Ze versterken het concurrentievoordeel van Nederland. Daarmee vormen ze een belangrijke randvoorwaarde voor onze zeehavens en de Nederlandse economie. Via het Trans-European Transport Network (TEN-T), en in het bijzonder de ‘Rail Freight Corridors’, kan meer en sneller lading per spoor afgewikkeld worden. Dit gaat dan met zo min mogelijk oponthoud: veilig, betrouwbaar en duurzaam.

Langere treinen

Het spooremplacement Maasvlakte Zuid is geschikt voor 740 meter lange goederentreinen. Dat is aanzienlijk langer dan de huidige standaardlengte van ongeveer 600 meter. Langere treinen brengen een aantal voordelen. Hiermee kunnen meer containers in één rit worden vervoerd. Dit betekent minder treinbewegingen, minder uitstoot en lagere kosten per ton vracht.

Gezamenlijk een druk op de knop en het sein springt op groen. De bouw gaat van start.  Vlrn: Robert Simons, wethouder gemeente Rotterdam, Mirjam van Velthuizen, CFO ProRail, Berte Simons, COO Havenbedrijf, Niek Lentink, CEO Swietelsky en Jeanette Baljeu, Europarlementariër
Gezamenlijk een druk op de knop en het sein springt op groen. De bouw gaat van start. Vlrn: Robert Simons, wethouder gemeente Rotterdam, Mirjam van Velthuizen, CFO ProRail, Berte Simons, COO Havenbedrijf, Niek Lentink, CEO Swietelsky en Jeanette Baljeu, Europarlementariër

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Geen geldig huisnummer, vul alleen het cijfer in.

Geen geldige postcode, vul alleen cijfers en letters in zonder spatie.