Station Delft Zuid gaat ‘Delft Campus’ heten

Treinstation Delft Zuid krijgt eind dit jaar een nieuwe naam: Delft Campus. De naamsverandering is onderdeel van een grote vernieuwing van het tweede station van Delft en past bij de ontwikkelingen in het stationsgebied, de Campus van de Technische Universiteit Delft en de naastgelegen Schieoevers.

ProRail gaat in Delft het eerste energieneutrale treinstation van Nederland bouwen. Onder meer liften, led-verlichting en kaartautomaten op station Delft Zuid gaan volledig werken op energie van een innovatief dak, dat volledig uit zonnepanelen zal bestaan. Om deze reuzenstap op het gebied van duurzaamheid te zetten, werken we nauw samen met de gemeente Delft en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Toegankelijkheid

Reizigers die veelvuldig op dit station komen zullen vooral blij worden van de fiets- en voetgangerstunnel die onder het station komt te liggen. In combinatie met de vier liften die we er gaan bouwen, betekent dit dat mensen met een functiebeperking of ouders met kinderwagens veel makkelijker gebruik kunnen maken van het station. Nu nog hebben ze te maken met hele hoge trappen om van de ene kant naar de andere kant van het spoor te gaan.

Hoogfrequent spoorvervoer

De verbetering van station Delft Zuid valt samen met de aanpak van de lijn Den Haag-Rotterdam. Dit is een van de drukstbereden treinroutes in Nederland. Nu al rijden hier ruim twintig treinen per uur. En dat worden er straks zelfs 28. Daarvoor breiden we het aantal sporen uit van twee naar vier. Voor Delft Zuid betekent dit niet alleen een futuristisch dak. We zullen de perrons volledig vervangen en een fiets- en voetgangerstunnel aanleggen. Start bouw is najaar 2019. Het station moet in 2023 af zijn. Extra treinen gaan een jaar daarna rijden. Lees meer over de uitbreiding van het aantal treinen tussen Den Haag en Rotterdam.

Samenwerking

De eerste handtekeningen voor de vernieuwing zijn vrijdag 11 januari 2019 gezet door, staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven, Chief Operational Officer John Voppen van ProRail en duurzaamheidswethouder Stephan Brandligt van de gemeente Delft.

Gepubliceerd op