Strakker plannen vanaf dienstregeling 2022

Door nog realistischer te plannen, kan de ruimte op het Nederlandse spoor beter verdeeld worden. De verwachting is dat punctualiteit hiermee omhoog zal gaan. ProRail heeft een grote verandering aangebracht in het eigen plansysteem Donna PTI. Spoorbedrijven gebruiken dit voor inplannen van ritten. De verandering gaat in met de dienstregeling 2022 die nu in de maak is.
Emplacement Den Haag CS

Het nieuwe zit hem in een betere conflictsignalering. Je hebt een conflict in de planning als meer dan één trein op hetzelfde stuk spoor zou kunnen komen. Het nieuwe uitgangspunt heet bezettingsconflict. Hiermee zie je op de seconde nauwkeurig en op sectieniveau (kleinste deel van het spoor) waar conflicten kunnen ontstaan.

Geen standaard opvolgtijd meer

Het verschil met de oude manier is dat we nu niet meer met een vaste norm voor ruimte tussen treinen (opvolgtijd) werken om conflicten te voorkomen, maar met maatwerk. Dat maatwerk wordt berekend aan de hand van de snelheid en lengte van treinen en de afstand tussen seinen. Deze verandering ging niet over één nacht ijs. ProRail is een paar jaar bezig geweest met de ontwikkeling en de uitvoering ervan. Donna PTI wordt nu in fases aangepast aan de nieuwe manier van plannen.

Gepubliceerd op