Strukton bouwt een nieuw relaishuis op de Dijksgracht
Nieuws
Strukton gaat namens ProRail een relaishuis bouwen tussen de sporen op de Dijksgracht. In een relaishuis zit de technische installatie die seinen en wissels aanstuurt. Met de aanpassingen van de sporen rond de Dijksgracht is een nieuw relaishuis noodzakelijk, vertelt Marcel Martens, bouwmanager van ProRail.
Belangrijke schakel
Met het gunnen van het contract is een belangrijke stap gezet in het treinverkeer van de toekomst, legt Marcel uit: “We werken in en rondom Amsterdam Centraal op tal van plaatsen om meer ruimte te maken voor treinen en reizigers. Dit relaishuis is noodzakelijk om het extra treinverkeer te regelen. Het is fijn om nu met Strukton, dat ook andere werkzaamheden in de omgeving uitvoert, deze klus uit te kunnen voeren.”
Voor Wilko Stadhouder, projectmanager bij Strukton, is het relaishuis een logische toevoeging op het werk op de Dijksgracht: “Vanaf 2023 is Strukton bezig met het realiseren van de vrije kruising op de Dijksgracht.” Daar komt nu het relaishuis bij: “Dat bouwen we vanaf de zomer 2027 tot het voorjaar 2028. Het gebouw heeft een mooi ontwerp die volledig opgaat in de nieuwe omgeving. Ook is het nieuwe relaishuis duurzaam door veel hout in plaats van beton te gebruiken en wordt het voorzien van een groen dak. Wij zijn trots om in opdracht van ProRail dit nieuwe relaishuis te mogen realiseren.”
Wat is een relaishuis?
Een relaishuis is een ruimte bij het spoor. Hierin bevinden zich de systemen die zorgen dat seinen en wissels goed werken. Zo dragen ze bij aan het veilig afhandelen van het treinverkeer. Het gebouw beschermt de gevoelige apparatuur tegen weersinvloeden, vandalisme en storingen.
Van emplacement naar vrije kruising
Op voormalig emplacement Dijksgracht bouwen ProRail en Strukton een 'vrije spoorkruising'. Dat betekent dat sporen in een tunnel onder de andere sporen door gaan lopen. Hierdoor kunnen treinen elkaar makkelijker kruisen en hoeven in de toekomst niet langer op elkaar te wachten. Zo kunnen treinen sneller en makkelijker van en naar het station rijden. Treinen rijden tevens op vaste corridors waardoor er ook minder kans is op verstoring.
Meer nieuws
-
Extra inspectie op deel wissels
21 november 2025
-
Vervolg werk aan treinbeveiliging Rotterdam
29 oktober 2025
-
Incidentenbestrijders van ProRail strijken neer in Rhoon
27 oktober 2025