Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Terugblik op werkzaamheden spoorbrug Gouda

Nieuws

2 november 2022

Twee weken lang is er dag en nacht hard gewerkt aan de Lage Gouwespoorburg. Afgelopen maandag, 31 oktober is de brug vrijgegeven en sindsdien maken treinen weer gebruik van het kunstwerk.

Secuur werkje

De brug raakte beschadigd bij een aanvaring in 2018 en is nu definitief hersteld. Tegelijk met deze werkzaamheden is het deel van de brug boven het water geconserveerd. Het deel van de brug boven de weg conserveren we in het voorjaar van 2023.

Peter van Dijk, bouwmanager bij ProRail, was nauw betrokken bij de werkzaamheden: “Door de aanvaring is er een soort knik ontstaan in de zijkant van de brug en waren de onderligger en de verstijvingsschotten in de brug erg vervormd. Die schotten moeten we herstellen dan wel vervangen. Maar je kunt niet zomaar onderdelen uit een brug halen. Het is een stijve constructie waar enorme spanning op staat. Daarom moesten we eerst die spanning verminderen.”

Lees meer over de werkzaamheden

  • De schotten van de brug zijn door de aanvaring beschadigd; deze hebben we hersteld en opnieuw gelast
    De schotten van de brug zijn door de aanvaring beschadigd; deze hebben we hersteld en opnieuw gelast
  • De uitvoerder controleert hoe het spoor weer moet worden opgebouwd
    De uitvoerder controleert hoe het spoor weer moet worden opgebouwd
  • Bovenop de brug verwijderen we de oude spoorstaven en brengen we nieuwe aan. Het spoor wordt daarna ingegoten in een soort lijm waardoor alles goed op zijn plek blijft liggen
    Bovenop de brug verwijderen we de oude spoorstaven en brengen we nieuwe aan. Het spoor wordt daarna ingegoten in een soort lijm waardoor alles goed op zijn plek blijft liggen
  • De nieuwe spoorstaven lassen we onder hoge temperaturen aan elkaar vast. We  verwarmen de spoorstaven om ze met termietlassen aan elkaar te kunnen monteren
    De nieuwe spoorstaven lassen we onder hoge temperaturen aan elkaar vast. We verwarmen de spoorstaven om ze met termietlassen aan elkaar te kunnen monteren

Vleermuizen

Precies tijdens de periode van het project vangen vleermuizen hier hun insecten. Het werk met lampen en machines zou de diertjes ernstig verstoren. Door het werklicht raken ze hun oriëntatie kwijt. Maar de beschermde vleermuizen willen en mogen we niet storen. Ook het werk uitstellen was geen optie. De vleermuizen hebben minstens vijf meter donker en rustig water nodig. Met hulp van de ecologen van Ekoza was de oplossing gevonden: een donkere tunnel onder de Gouwebrug, waar de vleermuizen rustig kunnen jagen.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers